Arrangementet ble en tydelig demonstrasjon av landets evne til å bygge broer mellom kontinenter og skape nye forretningsmuligheter i en stadig mer konkurransepreget global reiselivsindustri.
En møteplass for verdens reiseliv
Malaysia Global Travel Meet ble mer enn bare et tradisjonelt B2B-arrangement. Her møttes hotellkjeder, flyselskaper, turoperatører og destinasjonsselskaper for å knytte kontakter og signere avtaler, mens kjøpere fra Europa, Asia, Midtøsten og Amerika fikk direkte tilgang til et bredt spekter av reiseprodukter. Det ble et effektivt forum for nettverksbygging, idéutveksling og nye partnerskap, et ekte verdensmarked for reiseliv.
Samtidig bidro 100 medierepresentanter, inkludert presse fra Norge, Danmark og Finland, til å gi arrangementet internasjonal tyngde. Journalister, redaktører og digitale innholdsskapere rapporterte ikke bare fra møtet, men opplevde også landets kultur og natur på nært hold. Deres reportasjer forventes å gi Malaysia verdifull eksponering i de nordiske markedene, der interessen for eksotiske og bærekraftige reisemål fortsetter å vokse.

En arena for samarbeid og inspirasjon
De 600 kjøperne som deltok representerte noen av verdens mest sentrale reiseaktører, noe som understreker tilliten til Malaysia som vertskap for store internasjonale arrangementer. Samtidig sørget 400 selgere, fra hotellgrupper og rederier til lokale attraksjoner og DMC for at et bredt spekter av produkter sto klare for nye kontrakter og samarbeidsavtaler.
Arrangementet hadde som mål å kombinere forretning og opplevelse. Gjennom før og etterarrangementsturer fikk deltakerne utforske landets mange fasetter, fra de moderne storbyene Kuala Lumpur og Penang til øyparadisene i Sabah og Sarawak. Jeg valgte selv Sabah, der kombinasjonen av strender, tropisk natur og pulserende byliv gjør regionen spesielt attraktiv for norske reisende.
Et vindu mot Visit Malaysia Year 2026
Malaysia Global Travel Meet 2025 fungerte også som en strategisk oppvarming til Visit Malaysia Year 2026, en nasjonal kampanje med mål om å tiltrekke rekordmange internasjonale besøkende. Kampanjen skal styrke landets posisjon som en ledende destinasjon i Sørøst-Asia, en region som stadig får større oppmerksomhet blant både europeiske turoperatører og individuelle reisende.
Med en blanding av forretning, kultur og gjestfrihet har Malaysia Global Travel Meet 2025 vist at landet ikke bare er en destinasjon, men en møteplass for hele verdens reiseliv. For norske aktører gir arrangementet et verdifullt innblikk i et marked i sterk vekst og en påminnelse om at fremtidens reiselivsforbindelser ofte skapes der kultur, handel og samarbeid møtes.

