På dagens Innovasjon Norge-pressekonferanse oppsummerte organisasjonen fjoråret og snakket om forventninger til det inneværende år. I tillegg fikk Travel News en sniktitt på en ikke publisert undersøkelse om tilfredsheten til utenlandske turister på Norgesferie.
Den viste generelt at de er svært godt fornøyd med ferien sin i Norge. Likevel er det tre punkter de ikke er like fornøyd med; nemlig skilting, spisesteder og restauranter samt kvaliteten i forhold pris. Og det er dette siste punktet som særlig bekymrer reiselivsdirektøren i Innovasjon Norge, Per-Arne Tuftin.
– På sikt er dette den største trusselen for turismen i Norge. Vi har valgt å være et høykostland og da er det essensielt at vi klarer å levere produkter og opplevelser som står i stil med den prisen turistene må betale, sier Tuftin til Travel News.
Respondentene av undersøkelsen kunne rate hvorvidt de var fornøyde med kvaliteten i forhold til pris på en skala fra en til ti. Scoren endte på 5,9 – desidert den laveste poengsummen i undersøkelsen.
– Vi må sikre kvaliteten og vi kan ikke selge noe vi ikke kan levere. Vi må leve opp til de forventningene de besøkende har til oss og helst prestere litt bedre enn det. Men generelt sett leverer næringen veldig bra og det ser vi også ut fra tallene som viser hvor mange som er fornøyd med Norgesoppholdet sitt, sier Tuftin.
Les hele intervjuet med reiselivsdirektøren i neste utgave av Travel News.