Det siste året har Apollo økt salget av fem- og seksstjerners hoteller med hele 15 prosent. Det skyldes blant annet større interesse for luksushotell på tradisjonelle reisemål.
 På våre reiser til Hellas er det stadig flere som velger luksushotell, særlig hotellene på østsiden av Kreta er populære. Disse hotellene har en standard og service som er helt i verdensklasse. Vi ser også at stadig flere bestiller oppgradert flyreise for å sikre seg en best mulig reise fra begynnelse til slutt, sier Helen Bebgy, informasjonssjef i Apollo.
Godt voksne reiser stadig mer
Voksne ferierende i alderen 50 år og oppover er en gruppe som påvirker reisetrendene mer enn noen annen gruppe. Hele 40 prosent av de som reiser med Apollo er over 50 år.
 Dette er en målgruppe som har god inntekt og ønsker kvalitet på sine reiser. Disse er uten tvil med på å øke salget av hoteller i luksussegmentet og vi ser at de gjerne reiser til tradisjonelle reisemål i Hellas. Vi har til og med luksushotell som kun henvender seg til et voksent publikum, for eksempel Lindos Blu på Rhodos. Velvære, større hotellrom og muligheter for å trene er noen fasiliteter mange i denne aldersgruppen setter pris på, fortsetter Begby.
Også barnefamilier ønsker luksus
Det er ikke bare de godt voksne som ønsker luksus. Ifølge Begby har også barnefamiliene i mye større grad fått øynene opp for hoteller med høy standard de siste årene:
 Juniorsuitene med privat basseng er stort sett bestilt av barnefamilier. Det er tydelig at når familiene drar på ferie, vil også de ha luksusfasiliteter. På hotellene i det øvre sjiktet er det meste tilrettelagt for en luksusferie for hele familien, uten at man behøver å kjempe med mange andre barnefamilier om plassen rundt bassenget.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 20.06.2012 klokken 09.15