Konkurransetilsynet har foreslått at det skal bli mulig å opptjene flybonuspoeng på tre strekninger, rutene mellom Oslo og Bergen, Oslo og Stavanger og Oslo og Trondheim.
LO skriver i sin høringsuttalelse, som nå er oversendt Fornyings- og administrasjonsdepartementet, at det ikke er riktig at Norge skal være det eneste landet i Europa som har et slikt forbud. LO vil derfor oppheve forbudet som ble innført i 2002 for å gi drahjelp til å starte lavprissatsingen til Norwegian, melder Aftenposten.
Vekst ville kommet uansett
 Norwegian har hatt en kraftig vekst og hentet nye passasjerer til det norske innenriksmarkedet. Men også på det europeiske markedet, der det ikke er bonusforbud, har selskapet vokst. Det blir derfor feil å hevde at den norske situasjonen utelukkende er et resultat av bonusforbudet. Dette er en passasjervekst som vi har sett overalt hvor lavprisselskaper har startet flyvninger. Veksten var i gang før Norwegians inntreden og uavhengig av bonusforbudet, mener LOS nestleder Tor-Arne Solbakken ifølge Aftenposten.
Les også: SAS slåss videre for bonuspoeng.
Om Norwegian-veksten i utlandet anfører LO:
 Dette har skjedd i sterk konkurranse med andre selskaper og i markeder hvor bonusprogrammer har vært gjeldende.
Organisasjonen mener dessuten at Norwegians uttalelse om at det må vurdere å legge ned ruter i Norge hvis bonusforbudet oppheves, ikke holder.
 Rutestrekninger blir vurdert ut fra selskapenes strategi og økonomi, uavhengig av bonusprogrammer, mener LO som heller ikke støttet forbudet da det ble innført i 2002.
Sikrer lave priser
Norwegian kjemper mot å lempe på forbudet. Kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik sier hun er skuffet over LOs holdning, og mener et bonusforbud vil sikre høy aktivitet i næringen og dermed også arbeidsplasser  ikke minst i distriktene.
 Vi mener bonuspoeng låser passasjerene til et foretrukket selskap der de samler bonus, og der prisen spiller mindre rolle. Dette vil etter hvert gi høyere billettpriser, det mener også Konkurransetilsynet. Mange reiser på jobbreise med fly, og så spørs det om man ønsker at private og offentlige arbeidsgivers reisebudsjetter skal bli brukt til å finansiere kostbare bonusprogrammer som bare fordyrer billetten for alle andre, sier Skånvik.
Hun sier at hun ikke registrerer noe krav i det norske folk å få tilbake bonusordningen på innenriks luftfart.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 18.05.2012 klokken 16.15