En rekke uhell har skapt mye trøbbel for SAS´ langdistanseoperasjoner i sommer. En defekt drivstoffpumpe, havarier med passasjerbroer og bagasjevogner, en defekt motor og en mekanikersjekk som trakk ut i tid rammet langdistanseflyene til SAS, skriver Dagens Næringsliv.
Og regningen kan komme opp i et tosifret millionbeløp. Først og fremst er det utgifter til reparasjoner av flyene, som i flere tilfeller har blitt fløyet tomme hjem fra USA til reparasjon i København.
I tillegg kommer utgifter til kompensasjon til de passasjerene som skulle ha vært med de avlyste avgangene. Ifølge det danske nettstedet Check-in.dk har SAS måttet avlyse 24 avganger, og hatt store forsinkelser på andre.
Bransjekilder anslår at det har kostet SAS rundt fem millioner kroner bare å leie Boeing 777-flyet fra Euro Atlantic til å vikariere på ruten mellom København og Washington.
SAS vil ikke ut med hvor mye problemene har kostet selskapet.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 22.08.2012 klokken 20.40