Trond Giske vil ha økt verdiskaping og lønnsomhet. Sett et mål. Det burde vært dobbelt så høy andel av BNP enn det er i dag, sier Stordalen ifølge Dn.no.
I dag står reiselivsnæringen for 3,3 prosent av Norges BNP. Det mener investoren bør økes betraktelig.
Nærings- og handelsminister Trond Giske presenterte onsdag regjeringens nye reiselivsstrategi med tittelen «Destinasjon Norge: Nasjonal strategi for reiselivsnæringen». For å nå målene trekker ministeren særlig frem behovet for en omorganisering i de lokale turistdestinasjonene og en kraftig reduksjon i antall destinasjonsselskaper i Norge. Giske påpeker at en slik omstrukturering kan gjøre Norge til et enklere land å markedsføre.
 Ukontroversielt, men bra. Bransjen har ønsket dette lenge, sier Stordalen.
Les også: Giske vil slanke Turist-Norge.
Lite konkret strategi
Også Virkes reiselivsdirektør Hilde Charlotte Solheim mener det er på tide at disse problemstillingene kommer på banen, skriver DN.no.
 Det er gledelig at Giske nå tar fatt i dette. Det er en overmoden sak å organisere markedsføringen og utviklingsarbeidet i reiselivet ut fra markedmessige muligheter og behov, ikke kommunegrenser, sier hun.
Solheim mener Giske har lagt listen høyt med den nye strategien.
 Giskes dokument er lovende, men er lite konkret, noe som stiller store krav til gjennomføring, sier direktøren.
Stordalen er enig, og mener strategien inneholder for få klare mål.
 Regjeringen har formulert målene runde som berg. Jeg stiller meg til disposisjon som ghost-writer til Trond Giske. For i Nordic Choice liker vi mål. Vi liker mål som er vanskelige å nå, fordi det da er enda deiligere å nå dem. Vi liker mål som ruver og er synlige. Mål skal ikke være herlige svaberg, de skal være krevende fjelltopper à la Mount Everest, sier han.
For liten vekst
I 2011 var det rundt en milliard turistankomster internasjonalt. Det forventes en fordobling innen 2030. Stordalen mener Norge tar en for liten del av kaka.
 Utfordringen er hvordan nydelige Norge skal være en del av den veksten, sier han.
 Giske vil ha bærekraft som premiss. Men Norge burde være verdensmestere og pionerer i bærekraftig reiseliv. Skulle ikke det bare mangle med vår natur, ressurser og privilegerte posisjon, spør Stordalen.
Investoren mener alt ligger til rette for at Norge skal bli et hett reisemål.
 Men vi må være begeistret og vite at vi får det til. Det må også synes i målsettingene våre, sier Stordalen, som skal lese nøye gjennom hele strategien før han fortsetter å skryte der det er bra og kritisere der den ikke er ambisiøs nok.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 13.04.2012 klokken 16.20