Den mye omtalte storordren på 222 fly kommer i tillegg til fly som allerede er bestilt. Det betyr at Norwegian de neste ti årene skal kjøpe over 280 fly.
Men Norwegian og toppsjef Bjørn Kjos skal også kvitte seg med eksisterende fly, nærmere bestemt 80 fly i årene som kommer, skriver Dagens Næringsliv. Dette flysalget skal finansiere egenkapitalinnskuddet som kreves for å kjøpe de nye flyene.
Da Norwegian kjøpte disse flyene for noen år siden, fikk selskapet en betydelig rabatt  opptil 45 prosent av listepris, ifølge analytikere. Man regner også med at Kjos fikk en svært hyggelig pris på de nye flyene, gitt dagens lavkonjunktur og størrelsen på ordren.
Når Norwegian kjøper de 222 nye flyene, må selskapet betale et egenkapitalinnskudd på15 prosent av kjøpesummen. Finansdirektør Frode Foss i Norwegian forventer at dette innskuddet i sin helhet skal dekkes av pengene Norwegian frigjør ved salg av fly.
 Det vi frigjør ved salg av ett fly vil ikke bare dekke det vi må betale for ett nytt, men kanskje toÂtre nye fly, sier Foss til Dagens Næringsliv.
Basert på Foss prisforventninger kan Norwegian selge fly for over 20 milliarder kroner. Noe av salgssummen går til å nedbetale restgjelden på flyene, men Norwegian vil sitte igjen med mer enn nok penger til å dekke egenkapitalinnskuddet som trengs til flykjøpet.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 13.02.2012 klokken 20.55