Fullbookete fly frem til nyttår har utvilsomt styrket ham i troen. Samtidig understreker Kjos at konkurransen fremover blir hard, men at merkevaren Norwegian allerede har begynt å feste seg. Som norske kapteiner operer cruiseskip verden over, fordi det inngir trygghet, er Norwegians image ifølge Kjos også forankret opp i det faktum at utlendinger forbinder Norge og Norden med noe solid og tillitsvekkende.
Et faktum han mener Norwegian ikke minst i navnet drar nytte av.
Tror på Fort Lauderdale
– Det er her slaget vil stå, sa en avslappet Bjørn Kjos da han klippet over snøret som offisielt innleder den en ny æra i selskapets tiårige historie. Flyturen over tok i underkant av ti timer, og Kjos ønsker å ta del i begivenheten. På første seterad i Dreamlineren, som ble overlevert selskapet fra produsenten dagen før avgang, sitter han solbrun og ivrig nesten som da han første gang entret arenaen – ti år tilbake i tid – og således forandret hvor og hvordan vi nordmenn reiser ut i veren.
– Florida har jo fantastiske attraksjoner, for alle, sier Kjos, som ikke bare skal frakte nordmenn, svensker og dansker over. For ham er hele Europa et marked.
– Passasjerer fra Aten, Barcelona og London skal også flys inn. Vi skal bli en hub for trafikken til Florida.
Allerede før første fighten fra København har Norwegian solgt nesten alle førjulsbillettene til Fort Lauderdale fra Skandinavia. De tre hovedstedene København, Stockholm og Oslo får alle direkteavganger til den amerikanske kystbyen, kjent for sine mange cruiseavganger.
Fort Lauderdale ligger byen knapt en halvtime fra Miami og Miami Beach. Flyplassen er liten, men også langt mindre trafikkert enn Miami International, som gjør at tiden i passkontrollen i snitt tar betydelig mindre tid.
– Jeg opplevde en gang å stå i tre og en halv time på flyplassen i Miami. Det var langt verre en flyturen over, forklarer Kjos under en rask prat før avgang.
Det var lagt til rette for en liten seremoni med god drikke og lett servering til passasjerene før avgang fra Kastrup, før det fullbookete flyet tok av 15.15.
Gjerrig på drivstoff
Stikk i strid med mange eksperter har Kjos stor tro på lavpris langdistanseflygning. Fra Asia kommer veksten fort. I løpet av få år skal mellom 300 og 500 millioner passasjerer flys fra denne delen av verden til Europa, og Kjos vil ha en del av kaka.
Men konkurransen er hard. Gulfstatene har mobilisert en voldsom satsing, og har allerede fly for 735 milliarder kroner i bestilling.
Men Kjos er ikke redd for konkurranse. I så fall hadde han aldri vært der han er i dag, hevder han selv. Flere ruter til USA neste år, som San Francisco, Orlando og Los Angeles, vitner om en særdeles offensiv satsing fra Europa, og konkurrentene vil utvilsomt gi Norwegians konkurransen til døra. Det skremmer ikke Kjos.
Det er utgiftene til drivstoff som er nøkkelen til Norwegians fremtidige suksess. Med Dreamlineren, bygget for en stor del i komposittstoffer, sparer han 20 tonn drivstoff tur retur Florida, sammenlignet med flyparken til konkurrentene.
– Du kan spare så så mye på andre områder, og være med og påvirke prisene, men når det gjelder drivstoff er det utelukkende den nye teknologien som avgjør, sier Kjos.
Florida har mange av de attraksjonene nordmenn etterspør, mener Kjos, som sol, shopping, underholdning og relativt lave priser. At mange skandinaver allerede har hus her spiller utvilsomt også inn.
– Dette blir helt fantastisk, ler Kjos.
Tiden vil vise om han får rett.