Før var utenlandsturisme et privilegiet for de rike i Kina. Nå vokser den utenlandsreisende middelklassen med rekordfart noe som betyr at gjennomsnittet av hvor mye penger kinesere legger igjen i utlandet synker. Ifølge rapporten China Outbound Tourism Development 2013, publisert av China Tourism Academy, faller blant annet prosentandelen som oppgir shopping som viktigste grunn til å dra på markant.
Utviklingen medfører at kinesisk turisme blir mer fragmentert og mindre attraktiv som gruppe for en enkeltaktører som spesialiserer seg på enkelt-segmenter. Men det betyr samtidig at volumet stiger kraftig og det samlede forbruket øker vesentlig.
Men rapporten viser også at andre årsaker for å reise vokser frem. De som oppgir at storbyferie og underholdning er viktigste årsak for reisen, stiger med fem prosent sammenliknet med fjorårets tall. Det går også frem av rapporten at flere og flere gjør grundigere research før de reiser. Li Mengran, en pr-spesialist ved Beijing UTour International Travel Service, mener tiden hvor kinesere ikke så på prislappen er på vei til å gå over.
– Før de reiser sjekker de modellene, størrelsene og prisene på det de er interessert i. Mange sammenlikner også prisene mellom forskjellige kjøpesentre og land, sier Mengran til Eturbonews.com.
Dette viser også at kineserne begynner å bli mer erfarne som turister. Selv om andelen av av kinesiske turister som ikke har vært utenfor landets grenser fremdeles er høy (hele 59 prosent), er det ned nesten fem prosent sammenliknet med fjoråret. Mengran mener videre at kinesere blir mer opptatt av hva de skal oppleve på reisene sine. Blant annet viser det seg at de turistene som interesserer seg for hobbyfotografering ofte velger Nord-Europa, mens de som er interessert i shopping drar til Italia og Frankrike.
Det er ikke rart at turistdestinasjonene er i full kamp om de kinesiske turistene; i 2012 la de igjen utrolige 102 milliarder dollar på reisene sine. Det er ventet at nesten 100 millioner kinesere vil feriere i utlandet inneværende år, opp nesten 15 prosent sammenliknet med 2012, mens forbruket vil øke til hele 117,6 milliarder dollar. Kineserne er estimert å kjøpe reiser for 68,3 milliarder dollar i år, ifølge rapporten.