Folk vil være i aktivitet når de ferierer i Nord-Norge. Padling, sykling og opplevelser til fots trekker familiene til Helgeland, som nå puster Lofoten i nakken om å være vakrest. Eva Ekroll i Helgeland Reiseliv i Brønnøysund, sier til Nrk at det fortsatt er kraft i Himmelblåeffekten.
 Helgeland har jo vært en skjult perle for de aller fleste, med mindre man har hatt en naturlig kobling til Helgeland. Selv i Nordland, i Norge og utenfor Norge, har man oppdaget at det er noe som heter Helgeland  og det helt unike med kystkulturen og alle disse øyene, sier førsteamanuensis Dorthe Eide ved Handelshøgskolen i Bodø til Nrk.
Eide sier Helgeland har potensial til å bli det neste store i reiselivet, og på tirsdag strømmet reiselivslederne i Nord-Norge til Bodø for å diskutere hvordan en skal klare å gjøre muligheter om til god forretning.
Gode aktiviteter, dårlig mat
 Vi er jo et eldorado for sykkel og kajakk blant annet. Vi har veldig mange som er på øyhopping med sykkel, sier Eva Ekroll i Helgeland Reiseliv i Brønnøysund.
Reiselivsdagene i Bodø trakk også fram i lyset de mange unge og talentfulle kokkene i Nord-Norge, noe som er viktig fordi en på Helgeland og andre steder ikke klarer å overraske turistene med god mat.
 Men en av de tingene som de trakk frem som en svakhet, var at det var en for dårlig utvikla infrastruktur, knytta til fergetrafikken og hurtigbåtene. Og et annet område var også knytta til matkvalitet, avslutter Eide.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 19.09.2012 klokken 20.45