Vi bør spisse satsingen slik at vi satser på noen færre merkevarer, så får vi heller tenke at dersom vi får turister til Norge eller får nordmenn til å feriere her i landet, så vil det komme alle til gode, sier Giske til Nrk.
Næringsministeren mener det skaper forvirring når over hundre ulike selskap profilerer sine egne turistmål.
 Jeg tror selv nordmenn har vansker med å se forskjellen mellom Førde og Florø og Otta og Vinstra. Da tror jeg det blir helt utopisk å tro at tyskere eller amerikanere skal se forskjellen, sier han.
Giske er ikke alene om å mene at for mange reiselivsaktører kjemper om de samme turistene. Han får støtte av Kristian Jørgensen, administrerende direktør i Fjord Norge, det offisielle markedsføringsselskapet for Vestlandet.
 På nasjonalt nivå er det altfor mange små destinasjonsselskap og lokale reiselivsselskap. Områder som Aurland/Flåm, Sognefjorden, Stryn og Balestrand har alt et navn internasjonalt, har en lang historie i reiselivssammenheng og har sterk tiltrekkingskraft. De bør vi kanskje utnytte i større grad i stedet for å tro at hvert nes, hver krinkel og krok og kommune har potensial til å få gjennomslag internasjonalt, sier han.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 21.03.2012 klokken 06.25