Undersøkelsen Hanen utførte blant sine medlemsbedrifter i oktober viser at over halvparten av bedriftene hadde en bedre eller mye bedre sesong i fjor.
– Det gode været spilte nok en viss rolle til at det ble en rekordsommer, sier Madeleine Flikkeid ved Nærstasjonen i Løten, en av medlemmene i Hanen.
Optimismen var ikke like stor før sesongstart, ikke minst i lys av den begredelige sesongen i fjor. Som i år spilte da trolig også været en vesentlig rolle. Samtidig er norsk mat mer i skuddet, som trolig skyldes et stadig større fokus i media.
– Vi merker at nordmenn synes det er mye spennende å oppleve i eget land, sier medie- og markedssjef i Hanen, Ole Johnny Trangsrud
Ifølge han kan den positive utviklingen tyde på at medlemsbedriftene har et tilbud publikum ønsker. Samtidig tyder signalene fra utlandet på at også der er det typiske norske de er på jakt etter.
Lokalmatprodusentene og de som driver med gårdsturisme begynner også å merke at gjestene legger igjen mye penger. En tredjedel av Hanens medlemsbedrifter hadde i fjor en omsetning på mer enn én million kroner.
For en del gårder og virksomheter rundt i landet er dette et viktig tilskudd til annen virksomhet, for andre er det hovedinntektskilden.
– Stadig flere får en vesentlig del av inntektene sine fra bygdeturisme, gårdsmat og innlandsfiske. Det skyldes at vi nordmenn rett og slett synes at det er blitt mer spennende å reise i eget land, konkluderer Ole Johnny Trangsrud.
Fakta
Hanen organiserer over 400 norske bedrifter som driver med lokal mat og bygdeturisme. Du finner mer informasjon på www.hanen.no.