Det er bare noen av beskyldningene reisebransjedirektør i Virke, Rolf Forsdahl, retter mot TV2s realityserie, «Redd ferien min», melder Vg.no.
 Nyttig forbrukeropplysning sklir fort over i ren underholdning. TV2s satsing «Redd ferien min» er et slikt eksempel, mener reiselivsmannen.
Realityserien om nordmenn som kommer ille ut på ferie, er inne i en ny sesong. Første runde av TV-serien som gikk før sommerferien førte nesten til at en liten reiselivsbedrift måtte stenge dørene, hevder Forsdahl.
 Årsaken var ikke selve saken, men måten den ble framstilt på, sier Forsdahl.
På spørsmål fra Vg.no om hvilken konkret reisebedrift det dreier seg om, svarer han:
 Jeg tror bedriften gjerne ser at den forblir anonym. Men det er en liten familiebedrift som har levert greit til sine kunder i mange år, svarer Forsdahl.
Revolverjournalistikk fra Mastiff
Det er i sitt oktober-månedsbrev til reisebransjen at Forsdahl svinger pisken og går til frontalangrep mot arbeidsmetodene og hensiktene til TV2 og produksjonsselskapet Mastiff.
Revolverjournalistikk, kaller reiselivssjefen det han har sett på TV. Samtidig kritiserer han innslag han ennå ikke har sett  basert på hva reiselivsfolk i Syden forteller om hva de har opplevd fra TV2s og Mastiffs side.
 Dette er forbrukerjournalistikk som har gått seg vill, skriver Forsdahl i brevet til bransjen.
Overfor Vg.no varsler reiselivsdirektøren at Virke  som organiserer norske turoperatører og reisebyråer  vurderer å innklage TV2-serien for PFU, dersom klipping og redigering gir grunn for det. I første omgang vil reiselivsbransjens talsmann nøye seg med å adressere en klage på TV-teamets metodebruk til TV2 og produksjonsselskapet Mastiff. Forsdahl  som selv medvirket i forrige runde av TV-serien som reise-ekspert  mener TV2 og Mastiff går over streken i sin jakt på høye seertall:
 Jakten på misfornøyde turister er viktigere enn substans og balanse, skriver Forsdahl og trekker fram et eksempel fra TV-serien der en gruppe ferierende jenter, som hadde bestilt et tostjernes hotell i Hellas i sommer, fikk et værelse der dusjen, toalettet, ventilasjonen, servicen og renholdet var svært dårlig  «men ikke dårligere enn at jentene tilbrakte åtte døgn på hotellet uten å kontakte reisearrangøren», ifølge Forsdahl.
Brukte overrumplingstaktikk
 Da Mastiff og TV2 ble satt på saken ringte jentene til reiselederen en sen lørdagsveld. Han rykket straks ut til hotellet for å se på saken, der han ble møtt med kamera og mikrofon.
Forsdahl sier til Vg.no at han reagerer på TV-teamets overrumplingstaktikk for å lage god TV.
 Den unge reiselederen hverken ville eller kunne uttale seg til TV. Det er utenfor hans arbeidsoppgaver. Han henviste derfor til pressekontakten på hovedkontoret i Oslo, sier Forsdahl.
Avviser anklagene
Folkene bak TV2-serien, der programleder Solveig Barstad og hennes reportasjeteam hjelper nordmenn som har fått ferien sin ødelagt eller ikke har fått det de har betalt for, slår tilbake mot Forsdahls kritikk:
 Det Forsdahl ikke nevner om jentene i Hellas er at de gjentatte ganger tok opp manglene direkte med hotellet, som lovte å utbedre feilene uten at noe skjedde, sier programleder Barstad til Vg.no.
 At Star Tour nå har fjernet hotellet fra sitt tilbud viser etter vår mening at jentene hadde en berettiget klage, legger Barstad til.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 22.10.2012 klokken 21.00