På Andøya har man satset langsiktig og strategisk på å bygge opp en av landsdelens største turistattraksjoner.
– Da vi kjøpte katamaranen ”Maan Dolphin” i 2008 hadde vi over tid hatt sterk vekst, som vi trodde bare ville øke, sier Geir Maan i en kommentar til Andøyposten.
Målet med investeringen var blant annet å kunne betjene eventuelle charterfly. Så kom finanskrisen og en sterk svikt i besøket. Hvalsenteret fikk betydelige utfordringer, og i 2010 røk Hvalsafari AS på et underskudd på to millioner kroner.
Maan og co. tok de nødvendige grepene, og er nå på vei mot nye høyder.
– Vi har fortsatt et stykke igjen før vi er på et historisk toppnivå, men mye tyder på at veksten vil fortsette, sier Maan, som ser ut til å kunne bokføre et overskudd på 1,7 millioner kroner for fjoråret.
– Vi jobber også aktivt ut mot både nye markeder og de tradisjonelt viktige landene. Dette sammen med et samarbeid med flere Andøy-aktører og Norwegian tror jeg vil bære frukter fremover, sier en optimistisk Geir Maan til Andøyposten, som også ser lyst på vinterbesøket. Foreløpige tall tyder på at dette vil kunne gi et viktig bidrag fremover.