Tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) viser at camping igjen er en voksende ferieform. I 2012 ble det brukt 8,2 millioner døgn på norske campingplasser, noe som er en økning fra 2011. I år er det ventet at tellet stiger markant.
Og på toppen av listen over campingfavorittene ligger Larvik. Mens Larvik har over 370.000 gjestedøgn, ligger Kristiansand på andre plass med noe over 170.000 gjestedøgn.
Lydhusstranda camping i Larvik har økt antall gjestedøgn med 50 prosent. Det forklarer Frits Blikstad, leder for campingplassen, med den gode sommeren i år.
– Godværet er årsaken. I fjor hadde vi en dårlig sommer, men i år kom godværet og da kom også turistene, sier Frits Blikstad, sier han til NRK.
Jan-Henrik Larsen, leder for campingavdelingen i NHO Reiseliv, forteller til VG om en økning i salget av bobiler og telt, mens det er en nedgang i salget av campingvogner.
– Konseptet med campingferie er i utvikling. Skal camping som ferieform overleve, må man tilfredsstille kravene til folk. Derfor satser stadig flere campingplasser på å tilby en komplett feriepakke, med god bostandard og aktiviteter, sier Larsen.
Det er investert 400-500 millioner kroner på norske campingplasser de siste fem årene, i serviceanlegg og oppgradering av campingplasser. NHO Reiseliv har klassifisert campingplassene fra en til fem stjerner. Rundt 320 campingplasser er klassifiserte i Norge, av i alt rundt 1050 campingplasser, skriver avisen videre.