I en undersøkelse gjennomført av Opinion for Virke om nordmenns reisevaner opplyser over fire av ti nordmenn at man deler informasjon og bilder fra ferien på sosiale medier, og det er unge kvinner fra byene som deler aller mest fra ferien på sosiale medier.
– Vi vil gjerne vise våre venner hvordan vi har det på ferie, og utviklingen i teknologi og medievaner har ført til at bruken av sosiale medier på ferie nærmest har eksplodert de siste årene, sier Sverre McSeveny-Åril, direktør i Virke Reise Utland.
Virkes undersøkelse viser at kvinner deler mest fra ferien på sosiale medier, med sine 49 prosent mot mennenes 39 prosent. I gruppen yngre enn 30 år oppgir 58 prosent at de er aktive og deler på sosiale medier også fra ferien, mens gruppen i alderen fra 50-59 år følger godt etter med sine 39 prosent. Det er også regionale forskjeller, og det er Oslo-folket som har høyest aktivitet og der halvparten av de spurte oppgir at de deler informasjon eller bilder fra ferieoppholdet eller ferieturen på sosiale medier.