De nye tallene som Air France i dag offentliggjorde, viser at setekapasiteten i oktober i år sammenliknet med i fjor er kuttet med 0,6 prosent, at flybevegelsene har gått ned to prosent og at kabinfaktoren har falt 1,2 prosent. Men når flyselskapet likevel klarer å fylle 82,7 prosent av setene, så tjener de mer penger per solgte billett enn på samme tid i fjor. Air France oppgir ikke hvor mye veksten i fortjenesten er.
Overraskende er det også at trafikken til USA ikke er mer rammet etter orkanen Sandy. I forhold til fjorårets trafikk ble kapasiteten og trafikken senket med litt over tre prosent, mens kabinfaktoren var på imponerende 88,8 prosent.
Sett bort fra rekordhøy kabinfaktor til Nord-Amerika, så ligger den for selskapet stabilt på ca. 80 prosent i alle kontinenter bortsett fra det europeiske. Det er tydelig at det er tøffere i hjemmemarkedet til Air France, og her er kabinfaktoren på litt under 75 prosent. Dette er en nedgang på 1,5 prosent fra i fjor – noe som kan skyldes en kapasitetsvekst på nesten fire prosent.
Air France legger også vekt på at de har styrket det interkontientale tilbudet – både gjennom flere nye destinasjoner, men også gjennom et code share-samarbeid med Etihad Airways.