En rekke avtaler og personalgoder forsvinner når SAS er tvunget til å finne innsparinger til 3 milliarder svenske kroner for å oppfylle spare- og effektiviseringsplanen. I tgillegg forsvinner Widerøe og SAS Ground Handling (SGH) ut av selskapet.
Administrasjonen til Sverige
De mest smertefulle innsparingene er utvilsomt kuttet i antall arbeidsplasser  det skal i alt bli 6000 færre SAS-ansatte, i følge Nrk.no.
De hardeste kuttene skjer i administrasjonen, som i sin helhet flyttes til Sverige. Bare de helt nødvendige lokale funksjonene beholdes i Norge og i Danmark. 800 stillinger i administrasjonen i de tre landene forsvinner – og det er topplederne det går hardest utover.
Resten av nedbemanningen skal skje gjennom outsourcing, effektiviseringer og salg av virksomheter.
Tøft å svelge
Lederen i de norske SAS-flygernes fagforening NSF kaller avtalen «et grusomt dårlig lønnsoppgjør».
 Vår intensjon har vært å berge arbeidsplassene, for oss og for alle i SAS. Vi har gjort det vi kan for å få det til, sa Lippestad til NRK i København tidlig i går.
Han forteller om en meget uvanlige forhandlinger.
 SAS-ledelsens diktat nektet vi å godta. Vi har kjempet for reelle forhandlinger. Det er ikke det vakreste som har skjedd i skandinavisk arbeidsliv, dette her, konstaterte Lippestad.
 Pilotene blir 30 prosent billigere fordi vi skal tjene mindre og jobbe mer.
De svenske flygernes fagforeningsleder Robert Gustafsson sier at pilotene har sagt fra seg en månedslønn i året.
 I prinsippet møter vi SAS på alle områder  lønn pensjon og arbeidstid, sier Gustafsson til svenske Aftonbladet.
Både tariffavtalene og ansettelsesvilkårene er endret i helgens harde forhandlinger mellom de ansatte og SAS-ledelsen. Og det blir ingen forhandlinger om økt lønn de neste to årene. Alle ansatte går ned i lønn  grunnlønnen kan reduseres inntil 15 prosent. Avtalene har fått nye og færre lønnstrinn.
Lønnstrinnene som blir borte, rammer særlig de best betalte flygerne, som går mest ned i lønn. For lederne blir lønnskuttet opptil 17 prosent. Toppsjef Rickard Gustafson går ned 20 prosent.
Pensjonsordningene i SAS har vært en utgiftsbombe for flyselskapet og svært lukrative for de ansatte. Nå blir de endret, og pensjonsalderen heves fra 60 til 65 år.
Det er forhandlet fram overgangsregler for alle som er 56 år og eldre i dag.
Alle som i dag har ytelsesbasert pensjon  en god ordning der arbeidsgiver må betale mellomlegget hvis avkastningen av pensjonsfondene blir lavere enn lovet  må gå over til innskuddsbasert pensjon med lavere pensjonsutgifter for SAS og mindre utbetalinger til pensjonistene.
Pensjonskuttet betyr at de årlige pensjonsutgiftene til SAS synker med rundt 60 prosent. Samtidig sparer SAS milliardbeløp på framtidige pensjonsinnbetalinger, skriver Svensk pilotförening i en pressemelding.