Utmerkelsene ble delt ut i går ettermiddag i Oslo under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.
Fra boms til boutique
Saga Hotel Oslo høster toppkarakterer hos flere uavhengige reisenettsteder og er det eneste hotellet i Norge som har fått være med på Domus Selecta, en samling med de mest romantiske hotellene i verden. Men for bare noen år siden var Saga navnet på et nedslitt pensjonat på Briskeby. Hva har egentlig skjedd?
 Vi fikk nye eiere i 2010 som bestemte seg for å rehabilitere bygningsmassen og fornye pensjonatet til et firestjerners boutiquehotell. Da var det helt nødvendig å også redesigne fasade, logo, skilter og profil, forteller en av landets yngste hotelldirektører, Christian Fr. Sandberg.
Apall Design ble i utgangspunktet bare hentet inn for å lage en logo, men utviklet etter hvert et tett samarbeid med byrået som sto for omforvandlingen av hotellets interiør.
Et helhetlig uttrykk
 Ellers er det vanlig at profildesignerne først kommer inn når interiør og utforming er ferdigstilt, men Apall og Delotis Design fikk jobbe sammen om å skape et felles uttrykk som gjennomsyret hotellet i dag, forteller Sandberg.
Den visuelle identiteten, som hotellet og designbyrået får Merket for god design for, tar utgangspunkt i bygningens kombinasjon av klassiske opprinnelse og moderne, stramme linjer. Tradisjonelle materialer som tre, fløyel og silke kombineres med betong, pleksiglass og frostede folier. Logoen har hentet inspirasjon fra hotellets opprinnelige rekkverk i smijern, mens den grafiske profilen kun bruker fargene sort og hvit for å skape et tidløst uttrykk.
Ikke kjedelig kjedehotell
 Vi skriver nye hotellavtaler ukentlig, nye samarbeidspartnere strømmer til og hverdagen er full av spennende utfordringer, sier Sandberg, og gleder seg over at flere av gjestene fra pensjonatdagene fremdeles kommer tilbake, tross høyere priser.
 For mange har Saga Hotel Oslo alltid hatt en hjemlig atmosfære, og inntrykket er bare forsterket gjennom vår satsing på design. Vi er ikke et kjedelig A4-hotell, vi tilbyr noe unikt og vi er helt uten kjedetilknytning. Det er det mange som setter pris på, legger hotelldirektøren til.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 19.04.2012 klokken 06.30