Endringene betydde blant annet at tur-retur EuropaÂUSA i forretningsklasse steg i pris fra 90 000 til 105 000 poeng, skriver Finansavisen. På førsteklasse fra Europa til Asia kostet plutselig en flyvning 210 000 poeng, 30 000 flere enn tidligere.
Det likte en professor i Hamburg dårlig, selv om noen bonusflyvninger også sank i pris. Tobias Eggendorfer hadde 887 000 poeng på bonuskontoen hos Lufthansa  og registrerte at flyselskapet økte prisen for interkontinentale bonusreiser med mellom 15 og 20 prosent i gjennomsnitt.
Han gikk til retten og hevdet at Lufthansa, mot gjeldende rett, hadde devaluert poengene hans med mellom 30 og 40 prosent. Og nå har han vunnet i første rettsinstans, mens Lufthansa har tatt betenkningstid på dommen fra tysk tingrett.
Retten var av den oppfatning at Lufthansa i utgangspunktet har lov til å endre betingelsene i en slik frivillig ordning, men at endringene skjedde på alt for kort sikt, skriver Handelsblatt.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 19.03.2012 klokken 16.55