I Avinors bidrag til Nasjonal Transportplan 2014-2023, som ble lagt frem i går, konkluderer organisasjonen med at fire lufthavner bør legges ned, melder Vg.no.
Det er henholdsvis Mosjøen lufthavn, Kjærstad, og Mo i Rana lufthavn, Røssvoll på Helgeland. Svolvær og Leknes lufthavn i Lofoten anbefales også nedlagt.
Her kan du lese mer om Avinors forslag.
Avinor foreslår disse endringene fordi den vanligste flytypen på lokalnettet, Dash 8, pensjoneres i løpet av de kommende årene og erstattes med nye flytyper som krever lengre rullebaner.Avinors analyser konkluderer også med at på 19 av 23 lokale lufthavner med rullebaner på mellom 800 og 1000 meter ikke kan anbefales baneforlengelse.
 Vi anbefaler at det bygges en ny lufthavn i henholdsvis Lofoten (Gimsøy) og på Helgeland (Polarsirkelen) som kan trafikkeres av større fly, sier Avinor-sjef Dag Falk-Petersen.
Avinor mener videre at Fagernes lufthavn sin framtidige rolle bør vurderes i samråd med lokale myndigheter.
 Bakgrunnen er den lave tidsgevinsten ved å benytte fly i forhold til buss- og biltransport mellom Fagernes og det sentrale østlandsområdet, samt de svært høye tilskuddene per passasjer, skriver de i pressemeldingen.
VG har tidligere skrevet at Leirin flyplass i Fagernes er Norges hardest subsidierte flyrute. Et flysete fra Oslo til Fagernes koster staten 4800 kroner per tur.
Satser på de store
Avinors hovedsatsing framover blir å øke kapasiteten ved de største flyplassene. Størst er investeringene ved Oslo Lufthavn Gardermoen og Bergen lufthavn Flesland, men også Stavanger lufthavn Sola og Trondheim lufthavn Værnes rustes opp.
 Alt dette er samfunnsmessig lønnsomt. Vi finansierer hele nettet med disse fire flyplassene, samt et par til som går med overskudd, sier konsernsjefen til Ntb.
De fleste av Avinors planlagte investeringer i perioden transportplanen omfatter, finansieres via driften. Unntakene er prosjektene i Lofoten og på Helgeland  begge med investeringer beregnet til mellom 1,1 og 1,2 milliarder kroner.
 Det er ikke bedriftsøkonomisk lønnsomt, men lønnsomt samfunnsmessig, og vi ser på finansiering sammen med eieren vår, samferdselsdepartementet, sier Avinor-sjefen.
Skrevet av Stein Arild Iglebæk 01.03.2012 klokken 09.35