– Målet er å redusere utslipp av karbondioksid med ti prosent frem til 2020, sier André Braathen, Country Manager i TUI. TUIs satsing skal ha hele konsernets reisetilbud som virkeområde – alt fra hotell til cruise og fly.
Vil gi tilbake
Ifølge Sustainable Brand Index er TUI best i bransjen. TUIs flyselskap, med en samlet flåte på mer enn 130 fly, er alle miljøsertifiserte og blant de mest drivstoffeffektive i Europa. I tillegg bodde nesten 50 prosent av de norske kundene på miljøsertifiserte hotell i 2014. 10 av 30 millioner kunder skal bo på et miljøsertifisert hotell i 2020.
– Vi er opptatt av grønn turisme og det samme gjelder stadig flere av våre kunder og partnere, sier Braathen.
Bærekraft handler ifølge Braathen om mer enn miljøarbeid. For mange destinasjoner er turismen en vesentlig komponent i lokalsamfunnets ve og vel.
– Vi ønsker å gi enda mer tilbake og skal årlig investere 10 millioner euro i forskjellige utdannelse- og arbeidsmarkedsprosjekt. På denne måten investerer vi i lokalsamfunnet i tillegg til å sørge for lokal omsetning og sysselsetting. Arbeidet drives gjennom TUI Care Foundation for å øke de positive effektene av turisme, sier Braathen.
Fremst i verden
Som en av bransjens største reiseoperatører er TUIs ambisjon i å være en ledestjerne for andre aktører.
– Dersom alle bidrar med det de kan, kommer vi langt, fortsetter han.
I 2014 lanserte reiseselskapet TUI Collection et sett av eksklusive ekskursjoner, som alle oppfyller bestemte kriterier for bærekraft. Initiativet skal gjøre det lettere for kundene å velge grønt hele veien, noe som så langt er vel tatt imot. Over 500 000 kunder valgte dette i 2015.
En større satsing på digitalt salg av reiser vil også gi en miljøeffekt. Færre utsalg, mindre utslipp fra produksjon av reisedokumenter og transport av disse vil bidra til å nå TUIs miljømål.
– I mange land selges reiser i butikk. Papirbilletter hentes eller sendes i posten. I Skandinavia foregår 80 prosent av salget over nett. Her er Skandinavia fremst i verden, vår kunnskap om digitale forretningsmodeller vil nå tas med ut globalt, sier Braathen.
Selv i nabomarkeder som Tyskland er andelen digitalsalg på bare ti prosent.
Distribusjonskanalen for reiser er viktig, men digitaliseringen handler ifølge Braathen om mer enn salg. Den skal også sikre en god og effektiv kundeopplevelse fra reiseplanlegging og hele veien til hjemkomst.