Kåringen er gjort av norske kunder i forbindelse med årets utgave av undersøkelsen Sustainable Brand Index.
Det er SB Insight som har gjenomført den årlige undersøkelsen blant 13000 norske kunder. Også i fjorårets utgave ble TUI kåret som mest bærekraftig blant reiseoperatørene i Norge. Undersøkelsen som helhet inkluderer merkevarer i hele Europa.
TUI har i en årrekke prioritert arbeid med bærekraft blant annet i samarbeid med stiftelsen TUI Care Foundation og prosjektet Rhodes Collab. En egen, ambisiøs bærekraftsagenda ble presentert for nøyaktig et år siden, hvor TUI forpliktet seg til kraftige kutt i utslippene fra fly, hoteller og cruisebåter innen 2030.
– Det er ingen tvil om at reisebransjen som helhet har et enormt ansvar for å bevege oss i mer bærekraftig retning. Vi har satt oss ambisiøse mål og har tatt på oss ledertrøya, slik at vi sammen kan bevege oss riktig vei. Det er en omfattende, global innsats, og en viktig del av foretningsstrategien vår, sier Anne Mørk-Løwengreen, kommunikasjonssjef i TUI Norge.
Slik jobbes det med bærekraft i TUI
Hvordan jobber TUI konkret med bærekraft?
Blant annet ved å bruke moderne fly som bruker stadig mer bærekraftig flydrivstoff (SAF). Det investeres i teknologi for fornybar energi og måten hotellene drives på er i endring. 1 av 4 hoteller bruker solenergi og hotellene har kuttet ut all engangsplastikk. TUI har nå over 600 hoteller som er sertifisert som bærekraftige etter objektive standarder, og antallet øker stadig.
– På Rhodos for eksempel har våre ansatte i stor grad byttet ut bilen med elsykkel og sykkel. Mange bekker små blir en stor å. Men bak agendaen vår ligger det selvsagt også en grundig gjennomgang av hele verdikjeden. Vi jobber bredt med stort og smått samtidig, sier Mørk-Løwengreen.
Hurtigruten best i bransjen som helhet
Når det gjelder reisebransjen som helhet i Norge, var det Hurtigruten som trakk det lengste strået i undersøkelsen som inkluderer 282 norske merkevarer.
- Hurtigruten
- Havila Kystruten
- Fjord Line
- Color Line
- TUI (194)
- Ving (205)
- Apollo (219)
- DFDS
- Stena Line
Fakta om Sustainable Brand Index
- Undersøkelsen ble gjennomført mellom desember 2023 og februar 2024.
- Det er SB Insight som avgjør hvilke merkevarer som undersøkes og rapportene er offentlig tilgjengelige.