Det var en sorgens dag i går for de mer enn 20 ansatte på kundeservice i TUI da de fikk beskjed om at jobbenes deres nå er overflødige. Digitaliseringen av selskapets tjenester gjør at mer enn 80 prosent av TUIs kunder nå handler via de digitale plattformene. Her er Norge på topp i Norden og Europa, så vidt slått av finnene.
– Det er trist for alle dem som har en lang og tro tjeneste bak seg, bekrefter PR- og kommunikasjons-ansvarlig i TUI Norge Nora Aspengren overfor Travel News.
Frem til begynnelsen av neste år skal det arbeides intenst med å legge til rette for gode ordninger for dem som må gå, blant annet ved at alle som er berørt vil få tilbud om jobber i de landene som nå overtar de aktuelle tjenestene.
For kundeservicen skal ikke kuttes, men flyttes til de øvrige nordiske landene. Det betyr i klartekst Danmark eller Sverige.
– Det er snakk om en nordisk løsning. For dem som ringer oss vil de få en norsk eller skandinavisk talende service-medarbeider, sier Aspengren.
Per i dag er staben i det velkjente ”feriehuset” på Stabekk på vel 50 ansatte. Dette antallet skal mer enn halveres til rundt 24 ansatte frem mot årsskiftet. Samtidig skal blir det nå ansatt to nye medarbeidere, en såkalt content manager – som skal arbeide med innhold – og én ekspert innenfor søkemotor-optimalisering (SEO).
– Salgs- og markedsteamet blir i Norge, TUI Norge forsvinner slett ikke, forklarer Aspengren.
– Mye av det digitale markedsarbeidet skal fortsatt utføres herifra.
Ny teknologi både tar og gir, med andre ord. Ifølge Aspengren er servicefunksjonen fortsatt viktig. Chat på nettet er for eksempel noe som vokser.
– Det som nå skjer i TUI skjer også andre steder. At vi nå må kutte i Norge er veldig trist, men det er samtidig en del av utviklingen. Norge ligger helt i forkant internasjonalt når det gjelder bruk av digitale plattformer, og det dramatiske kuttet i bemanningen som nå skjer er dessverre et resultat av det, konkluderer Aspengren.