Civil Aviation Authority (CAA) anser nemlig Ryanair for å omgå bestemmelsene for hvordan man skal kompensere sine passasjerer. Uttalelsen fra CAA er en dårlig skjult trussel. Følges ikke anmodningen opp går saken til retten, skriver Svenska Dagbladet.
EU-forordningen 261/2004 gir reisende rett til erstatning ved forsinkelser på over tre timer. Unntaket er om flyselskapet kan bevise at forsinkelsen skyldes ekstraordinære hendelser, som uvær og streik.
En eventuell domsavsigelse vil også få konsekvenser for nordiske passasjerer.
– Ryanair forsøker å innføre en tidsfrist på to år fra tiden før flyvningen til passasjeren må søke erstatning i en domstol, til tross for at selskapet tidligere har bundet seg til seksårsregelen, skriver CAA i en kommentar.
Ifølge forordningen har passasjerer i England og Wales seks år på seg til å legge en klage frem for en domstol.
CAA setter også spørsmålstegn ved hvordan Ryanair har agert i visse tilfeller som gjelder forsinkelser på grunn av teknisk feil.
– Vi kommer til å gjøre alt som står i vår makt for å se til at passasjerene får den støtte de har rett på etter loven, sier CAAs administrerende direktør Andrew Haines i en uttalelse.
Ryanair har innkalt CAA til et møte der de – som det heter – ” vil rydde opp i alle misforståelser som kan ha oppstått i forbindelse med saker i fortiden”.