– Kostnaden med ekstra skatt må vi bære, sier kommunikasjonssjef Charlotte Holmbergh Jacobsson til den svenske dagsavisen Expressen.
Noe av hensikten med flyskatten er å dempe etterspørselen etter flyreiser, for å skåne miljøet.
– For at vi fortsatt skal kunne selge lavprisbilletter må vi senke prisene på et visst antall flyvninger. Det blir en kostnad for flyselskapet. De reisende har vent seg til å fly billig, og kommer til å forvente at de fortsatt skal kunne gjøre det, sier Holmbergh Jacobsson.
Både SAS og Norwegian er sterkt imot den nye flyavgiften. Begge mener at satsing på mer biodrivstoff er et bedre miljøtiltak.
SAS bakte flyskatten inn i billettene sine allerede fra nyttår. Skatten i Sverige er for øvrig på 60 kroner per sete (80 kroner i Norge) for innenriksreiser og reiser innad i Europa.
For reiser til land utenfor Europa, som ikke er lengre enn 6000 km, blir skatten på 250 kroner.
For enda lengre reiser blir den på 400 kroner. Skatten gjelder for øvrig ikke for barn under to år. Den tas for øvrig ut ved reisestart på svenske flyplasser, og det er flyselskapene som skal ta regningen.