Det er opplysninger innhentet fra fire forsikringsselskaper NRK har vært i kontakt med som viser at 892 personer valgte å enten avlyse ferien eller reise hjem.
Europeiske reiseforsikring er det klart største av selskapene som driver med reiseforsikring og dekker over en million nordmenn. Kommunikasjonsrågiver Sigmund Clemetz forteller til NRK at de mottok en rekke telefoner fra bekymrede nordmenn etter hendelsene i Nice og Tyrkia.
– Cirka tre fjerdedeler av de sakene vi har hatt på Nice og Tyrkia dreier seg om nordmenn som sitter hjemme i Norge og som ikke ønsker å reise. De som er på stedet sitter ofte på en del informasjon som gjør at de kanskje vurderer situasjonen litt annerledes enn om man følger TV-sendingene her hjemme, sier han.
Europeiske reiseforsikring har behandlet 170 saker både fra Tyrkia og Norge, av folk som enten ikke vil dra til Tyrkia eller som ønsket å dra hjem, samt 67 saker angående Nice.
Skadeleder Ketil Vold i DNB forklarer også at de fleste henvendelsene om reise til Nice og Tyrkia kom fra personer som ville avbestille ferien. Han anslår at 80 prosent av henvendelsene var fra personer som ikke ønsket å reise til disse landene likevel.
Det ble behandlet 105 skadesaker om Tyrkia og 57 fra Nice.
– DNB fikk betydelig flere henvendelser fra bekymrede kunder som ønsket å kartlegge situasjonen og få informasjon. Våre kunder fikk dekket ny flybillett og eventuell annen reise, samt tapt døgn av ferien, forklarer Vold.
Turister har også mulighet til å få erstatning for andre utlegg – for eksempel at du har bestilt hotell for en lengre periode, så drar du hjem.
I utgangspunktet er det slik at forsikringsselskapene forholder seg til Utenriksdepartementets offisielle reiseråd. Inntil UD har advart mot å reise får du ikke dekket avbestilling, selv om du er redd. Men i etterkant av situasjonene i Tyrkia og Nice, valgte flere forsikringsselskaper å dekke avbestilling og evakuering likevel.
– Vi valgte å uansett dekke avbestillinger ettersom det var såpass alvorlige situasjoner, og kunne gå ut over liv og helse for våre kunder. Vi gjør alltid en løpende risikovurdering, og vet at reiserådene kan henge etter, sier Vold til NRK.