Regeringens formål med å innføre en flyskatt er å minske påvirkningen på miljøet. Argumentene fra motstanderne av en ny flyskatt er velkjente for oss nordmenn, etter at vi innførte flyseteavgiften til en storm av protester: Fly inngår i handelen med utslippsrettigheter, hvilket innebærer at Sverige bare forflytter problemet geografisk. I tillegg påpeker motstanderne at Sverige er et avlangt land med store avstander, der gode flyforbindelser er avgjørende for tilgjengeligheten.
Med en flyskatt blir billettene dyrere. Dette genererer i sin tur nedsatt etterspørsel, som igjen fører til at ulønnsomme ruter legges ned – en effekt vi ifølge Norwegians konsernsjef Bjørn Kjos allerede har sett i Norge.
– I Norge har vi allerede sett hvilke konsekvenser en flyskatt får i form av at ulønnsomme ruter legges ned. En flyskatt slår ekstra hardt mot innenriksruter, og det kommer vi også til å merke i Sverige. En flyskatt er dessuten stikk i strid med politikernes ønske om økt tilgjengelighet i form av flere direktelinjer til og fra Sverige, sier Kjos.
Lyder det kjent? Nå er det altså svenskenes tur til en opprivende debatt om flyskatt.