Det var forventet et underskudd før skatt på 6671 millioner kroner. Totale driftsinntekter var på 4,961 milliarder kroner, mot 4,034 samme periode i fjor.
Bakgrunnen for smellen er at selskapet hadde negative valuta- og drivstoffeffekter, på hele 528 millioner kroner i årets tre første måneder. 409 millioner av dette er knytttet til tap på arbeidskapital i utenlandsk valuta.
Samtidig forklarer konsernsjef Bjørn Kjos at de underliggende driftsforbedringene fra samme periode i fjor er på 400 millioner kroner. I tillegg fylles flyene ifølge ham meget godt, med en kabinfaktor på 85 prosent første kvartal.
– Vår langdistanse-operasjon blir stadig viktigere, samtidig som vi har en stabil og god utvikling i de øvrige markeder, ikke minst i Norden, sier Kjos i kvartalsrapporten, som ble lagt frem idag.
– Vi ser også at det skandinaviske og europeiske rutenettet er tett knyttet opp mot langdistanserutene ved at et økende antall passasjerer benytter seg av videre forbindelser. Et økende antall forretningsreisende velger Norwegian, og vi har inngått flere viktige bedriftsavtaler dette kvartalet, noe som er et tegn på at man er opptatt av kvalitet til en lav pris.
Selskapet har tilleggsinntekter (ancilliary revenues) på 138 kroner per passasjer i kvartalet, mot 136 kroner i fjorårskvartalet.
Norwegians resultat før skatt, av- og nedskrivninger, var på minus 606 millioner kroner i første kvartal, mot minus 502 millioner i fjor, mens minus 253 millioner kroner var ventet.
Enhetskostnaden i perioden var på 0,43 kroner, sammenlignet med 0,45 kroner i samme kvartal i fjor.
Norwegian opprettholder en forventning om å nå en enhetskostnad rundt 0,37 kroner i snitt for 2016, ifølge kvartalsmeldingen.
– Norwegian er i ferd med å etablere og forberede en organisasjonsstruktur som vil sikre kostnadseffektiv, internasjonal ekspansjon og nødvendige trafikkrettigheter for fremtiden, står det videre i rapporten.
Selskapet opplever tilfredsstillende booking inn i første kvartal. Markedet i Norge påvirkes av at økonomien går saktere, mens konkurransen i Danmark har økt.