Siden oppstarten av langdistanseoperasjonene fra Gatwick i 2014 har Bjørn Kjos & co. fraktet mer enn to millioner passasjerer over Atlanterhavet. Den første flighten til Buenos Aires markerer samtidig et skifte i fokus, selv om Nord-Amerika fortsatt vil være en helt sentral del av operasjonen.
– Med flyvningen til Sør-Amerika bryter vi monopolet på flyvninger mellom London og Buenos Aires, sa Kjos blant annet på pressekonferansen i London.
Satsingen der innebærer også videre forbindelser fra den argentinske hovedstaden til andre byer i Argentina og ellers i Latin Amerika. Når det gjelder sistnevnte understreket Kjos at gode salgstall på Buenos Aires-ruten har gitt Norwegian mersmak på flere destinasjoner i Sør-Amerika.
I Asia håper Norwegian å trekke veksler på oppstarten av «verdens lengste lavprisrute» til Singapore, ved å inkludere spennende reisemål som Tokyo, Shanghai og Beijing. Men det forutsetter fortsatt en åpning av Russlands sibirkorridor.
Videre fortalte Kjos om innfasingen av Norwegians første Airbus-maskiner, som skal inn i rutenettet fra 2020. Åtte nye Airbus A321neo LR-maskiner kommer allerede i 2019. Disse skal etter planen brukes på USAs østkyst og byer i Midtvesten – som Detroit, Philadelphia og Minneapolis.
Ifølge Kjos vurderer Norwegian også ruter til Midtøsten.
Ruten London-Buenos Aires øker til daglige avganger neste vinter. Samtidig øker frekvensen til Los Angeles fra Gatwick fra ni til elleve avganger, og trolig fra to til fire til Fort Lauderdale i Florida. Norwegian ønsker også å sikre langsiktige time slots for tre daglige avganger mellom Gatwick og New York.
– Storbritannia blir hjertet i vår sterkt voksende globale ekspansjon, og vi er trygge på at dette blir vårt springbrett ut i verden for passasjerer på jakt etter kvalitetsservice for en rimelig penge, konkluderer Kjos.