Den ene prisen er Shippax “Eco Award”, presentert på den årlige Ferry Shipping Conference, den andre “Ship of the Year Award”, som ble presentert ved European Marine Engineering Conference og Awards.
I mars i fjor skapte Stena Line historie med introduksjonen av Stena Germanica, Gøteborg-Kiel, som verdens første metanoldrevne ferge
– Vi er selvsagt veldig glade for disse to prisene. Bærekraft er et strategisk viktig område for Stena Line, og dette er et viktig prosjekt, ikke bare for oss som rederi, men for hele bransjen, som trenger bærekraftige drivstoffalternativer for å være konkurransedyktige, sier Niclas Mårtensson, visepresident i Stena Line.
Siden mars 2015 har metanolprosjektet vært i gang som et pilotprosjekt, der driften med metanol har blitt utviklet og evaluert fortløpende. Hittil ser resultatene lovende ut. Så langt har to hovedmotorer blitt konvertert til å kjøre med metanol, de resterende to skal konverteres i de kommende månedene.
Metanol er et mye grønnere drivstoff enn tradisjonelt drivstoff. Når det brukes i drift reduseres utslipp av svovel (SOx) og svevestøv (PM) med cirka 90 prosent, og utslippene av natrium (NOx) reduseres med om lag 60 prosent.
Shippax “Eco Award” ble mottatt under en seremoni på Ferry Shipping Conference 13.-15. april av Niclas Mårtensson.
Ship of the Year Award ble mottatt ved European Marine Engineering Conference and Awards i Amsterdam, 13.-14. april av Per Stefenson, som er Stena prosjektleder for metanolprosjektet.
Stena Line har tidligere mottatt priser ved fire forskjellige anledninger for metanolprosjektet.
Swedish Maritime Day “Innovation Award 2015”, Green Ship Technology: “GST Ship-owner of the year”, The Swedish Confederation of Transport Enterprises “2015 Pegasus award”, og
2015 Global Business Excellence Awards UK “Outstanding Green Initiative Award”.