Resterende, fjerde kvartal
Hele året
Vesentlige hendelser i perioden og etter periodens slutt
Som en kommentar til nåværende situasjon i SkiStar sier adm. dir. Stefan Sjöstrand:
– Enda et driftsår har gått, hvor vi fortsetter vår transformasjon til et fjellturismeselskap som tilbyr aktiv avkobling hele året. Vi kan konstatere at vi fortsetter å vokse, samtidig som resultatet for 2022/23 ble påvirket av høyere kostnader enn forventet, kommenterer adm. dir. Stefan Sjöstrand i SkiStar.
Sommersesongen bygger volum for fremtiden
– Vi starter med å oppsummere fjerde kvartal, som er preget av en sommersesong, hvor vi nådde 345 MSEK i inntekter, en økning på 121 MSEK (+54 prosent), og et driftsresultat på -230 MSEK, som er et mindre tap sammenlignet med samme periode året før (-265 MSEK), sier Sjöstra d.
– I tråd med planen har vi fortsatt å bygge volum for fremtiden i sommermånedene, da prisjusteringen av både Bike/TrailPass og innføringen av destinasjonspass, samt reduserte priser for sykkelutleie, har gitt effekt. Vi har hatt flere aktive gjester på destinasjonene våre i kvartalet, andelen aktivitetsdager i perioden har økt med 16 prosent til 253 000 (218 000). Dette er også et viktig skritt i vårt bærekraftsarbeid for å få flere mennesker i aktivitet året rundt. Utviklingsvirksomheten har bidratt positivt i kvartalet med økte inntekter (101 MSEK) og et driftsresultat som har økt med 68 MSEK.
Stabil omsetningsvekst
– For hele året ser vi at vi fortsetter å vokse, med en økning i omsetningen på 4,5 prosent, til 4 304 MSEK (4 118 MSEK), og et driftsresultat på 604 MSEK (884 MSEK). I løpet av året har vi hatt økte personal- og markedsføringskostnader knyttet til utvidet helårsdrift, samt økte reparasjons- og vedlikeholdskostnader. Som tidligere varslet, ser vi på kostnadene våre og har fra 1. september 2023 en ny organisasjon på plass for å oppnå mer effektive og langsiktige bærekraftige arbeidsmetoder for vår helårsdrift med tilpasset kostnadsprofil. Besparelsene forventes å gi en årlig effekt på 50 MSEK, sier han.
– Vi har hatt mange gjester i løpet av året, og antallet ski- og aktivitetsdager nådde 5 935 145 (6 322 000), noe som er det nest beste noensinne, etter fjorårets rekord.
– Grunnlaget for vår forretningsmodell, og den viktigste salgskanalen vår, er våre digitale plattformer. I løpet av året har vi intensivert digitaliseringen. Totalt hadde vi 33 (28) millioner digitale besøk og en salgsinntekt på 2,7 (2,3) milliarder kroner gjennom våre digitale kanaler. I dag skjer 70 prosent av alle kjøp på skistar.com eller i SkiStar-appen, noe som er helt i tråd med vår strategi om å møte gjesten der gjesten ønsker å være. I tillegg øker vi antallet medlemmer og vår kundedatabase SkiStar Member, der vi nå har nærmere 1,8 millioner medlemmer (1,5), noe som gir gode forutsetninger for vekst og flere forretningsmuligheter. Vi fortsetter å ta markedsandeler innen detaljhandel og økte salget i løpet av året, både online på skistarshop.com (+39 prosent) og i våre fysiske butikker (+6 prosent). Virksomheten innen eiendomsutvikling og exploatering fortsetter i en noe lavere takt i tråd med vår strategi.
På vei mot flere bærekraftige fjellopplevelser
– For SkiStar vil klimaendringene ha en direkte og betydelig innvirkning på virksomheten i fremtiden. Hvite, kalde vintre er en forutsetning for vinterdriften, og vår geografiske beliggenhet i Skandinavia forventes å være gunstig, ifølge de siste forskningsrapportene, inkludert en nylig studie publisert i Nature Climate Change, sier Sjöstrand.
– For å redusere vårt klimaavtrykk har vi satt ambisiøse mål om å halvere vårt klimaavtrykk innen 2030. For å sikre at arbeidet er tilstrekkelig, har klimamålene blitt utviklet for å oppfylle målene i Parisavtalen, i tråd med metoden til Science Based Targets Initiatives (SBTi). Det er gledelig at SBTi godkjente målene i juni 2023. Et fokusområde for å både redusere vårt energiforbruk og spare kostnader har vært energieffektivisering. Takket være mer effektiv snøproduksjon og en gjennomgang av vår energibruk, har vi klart å redusere forbruket med ti prosent i løpet av året.
Fortatt sterk etterspørsel for vinteren
Til tross for økonomiske utfordringer for mange husholdninger fortsetter den sterke etterspørselen etter fjellferie i vinter. Målt i antall bestilte objektsnetter gjennom SkiStars losjiformidling har selskapet for vinteren en bookingsituasjon på +7 prosent sammenlignet med samme tidspunkt året før.
– Vi ser fortsatt stor interesse fra våre utenlandske gjester, spesielt fra Danmark, men også fra andre markeder som Tyskland, Storbritannia og Nederland, drevet av en gunstig valutasituasjon som gir en ekstra prisgunstig ferie. Det er ekstra gledelig at vi nå også ser økt interesse fra våre innenlandske gjester fra Sverige og Norge, sier Sjöstrand.
– For vintersesongen har vi, som tidligere kommunisert, gjort betydelige investeringer for å kunne levere enda flere minneverdige fjellopplevelser for våre gjester, samtidig som vi skaper vekst og verdi for våre aksjonærer på kort og lang sikt. Jeg er stolt av alle nyhetene vi har presentert for vinteren, som den nye, moderne Söderåsen Express i Sälen, Lodge Express i Hemsedal, samt utvidet heiskapasitet i Sadelområdet i Åre. I tillegg har vi forbedret snøproduksjonen, økt antall matopplevelser og ikke minst tilføyd nye SkiStar Lodge Trysil og SkiStar Lodge Vemdalen til vårt forretningsområde Lodge & Hotell.
– Jeg ser derfor optimistisk på fremtiden med fortsatt stor interesse for minneverdige fjellopplevelser på SkiStars destinasjoner, og ser frem til en lang og flott vintersesong, avslutter Stefan Sjöstrand.