Dette tiltaket følger etter et lignende forbud implementert i Frankrike i 2023. I Frankrike gjelder forbudet for øyeblikket for tre ruter fra Paris Orly flyplass til Nantes, Lyon og Bordeaux.
Forbindelsesflyvninger i Spania med koblinger til internasjonale ruter vil ikke bli påvirket av det foreslåtte forbudet, så internasjonale luftknutepunkter som Madrid og Barcelona vil sannsynligvis ikke se noen endringer i timeplaner eller slot-tildelinger. De ønsker også å vurdere effekten av å begrense bruken av private jetfly. Regjeringen vil gjennomgå ytterligere vurderinger før det blir vedtatt som lov, og detaljene er fortsatt uklare med hensyn til når tiltakene vil bli innført eller hvilke innenriksforbindelser som vil bli påvirket.
En nylig undersøkelse gjennomført av SavantaComRes på vegne av Hitachi Rail om holdninger til offentlig transport i 12 globale markeder (inkludert seks i Europa: London, Berlin, Milano, Warszawa, Paris og København) fant at minst to tredjedeler av respondentene ville bytte fra fly til tog hvis raskere og billigere alternativer ble tilbudt. Et flertall på 64 prosent var for å forby kortdistanseflyvninger mellom byer der det finnes en høyhastighets jernbanelink. Meningene var imidlertid delt om ideen om å øke flyskatter for å finansiere forbedret togreise. Mens rundt halvparten (56 prosent) var for, var en av tre undersøkelsesdeltakere imot ideen.
Klimaforkjempere og reiselivsprofesjonelle har også kritisert den begrensede effekten av forbud mot kortdistanseflyvninger i tilfeller der flyplass-slots har blitt reallokert til lengre, mer karbonintensive flyvninger.
Uavhengig flyselskapskonsulent og tidligere direktør for strategi hos IAG, Robert Boyle, hevdet i en bloggpost at slots ved Paris Orly tidligere brukt for innenriks kortdistanseflyvninger siden har blitt reallokert til andre ruter.
“Kanselleringene er veldig kort rekkevidde og vil ha blitt erstattet av lengre avstandsflyvninger med høyere utslipp,” sa han i et innlegg på sosiale medier plattformen X.