Det er store endringer i reisestrømmene. Tyrkia taper ifølge Ticket kraftig og har falt ut av topp ti-listen over de mest populære sommerferielandene.
Egypt og Tunisia er omtrent borte.
Vi reiser likevel
I stedet vil vi til Spania, Hellas og Kroatia, men også Bulgaria og Portugal oppfattes som rolige havner i et hav av reisemål som bærer preg av uro.
Dette gjelder særlig Tyrkia, selv om urolighetene er mer enn 800 kilometer unna de mest populære feriebyene.
– Det er veldig vanskelig å nå frem med argumentasjonen om at de tyrkiske ferieparadisene på ingen måte er rammet av krig og flyktningkrise. Det er tydeligvis nok at landet assosieres med det, sier markeds- og administrasjonssjef Ellen Wolff Andresen i Ticket Feriereiser.
Mot indeksen på 100 i fjor faller den ned mot 42 i år, og Antalya-kysten faller ned fra 4. til en 13. plass på listen over de mest populære sommerreisemålene.
– På plussiden for de reisende kan dette innebære gode priser på restplasser den veien, understreker Wolff-Andresen, selv om mange av reiseoperatørene har bygget ned kapasiteten.
Generelt ser imidlertid ikke urolighetene ut til å skremme oss bort fra å reise. Vi velger kanskje andre reisemål, men vi skal fortsatt ut i verden. 27 prosent tenker seg imidlertid mer om enn tidligere når de velger reisemål, og 15 prosent velger bort land der det har hendt noe de siste månedene.
Men bare én prosent velger bort storbyer på grunn av negative hendelser der.
– Når det skjer enkeltstående hendelser, som for eksempel fjorårets terrorangrep i Paris, tar det som regel bare noen uker før bestillingene kommer i gang igjen, sier Wolff Andresen.
Spania vokser fortsatt
I stedet for Tyrkia drar vi altså til for eksempel Mallorca, som øker med hele 25 prosent sammenlignet med fjoråret. Ferieøya slås imidlertid av Kreta, som har 26 prosent økning.
At vi er følsomme for hva som ellers skjer i verden er bookingene til Kos et eksempel på: Her er nedgangen på 23 prosent, noe som utvilsomt kan knyttes til flyktning-situasjonen på øya.
Andre følsomme områder er valutasituasjonen. Selv om de spurte i Tickets undersøkelse ikke legger særlig vekt på den svake kronen mot de mest brukte turist-valutaene er det få som sier det påvirker hvor de reiser.
– Samtidig er det klart at dollarkursen spiller inn i forhold til trafikken til USA, ikke minst New York, sier Wolff Andresen.
Den amerikanske storbyen synker som stein i popularitet, fra 4. plass i fjor helt ned til 23. For selv om flyprisene er lave og det er blitt hard konkurranse mellom flyselskapene så lokker det ikke flere over Atlanteren.
– Når formålet med reisen er shopping påvirkes bestillingene i langt større grad enn om man skal på en sol- og bade-ferie.
Det slår godt ut for Spania, som går en drømmesommer i møte når det gjelder besøk fra Norge. I sommer skal rundt 22 prosent av alle reisende herfra til Spania, som er en økning på fem prosent fra i fjor. Bestillingene for sommeren har en økning på 35 prosent fra 2015 til 2016.
Et solid og stadig økende tilbud av rutefly i tillegg til charter gjør at både solkysten og Mallorca spiser markedsandeler også fra de andre, mer tradisjonelle charter-reisemålene.
Cruise til værs
Det er likevel rom for ”nye” storselgere. Kroatia øker for eksempel kraftig. I sommer har charterbestillingene steget med hele 46 prosent sammenlignet med fjoråret. Bare til Split – som er innfallsport til Makarska-rivieraen – har bestillingene økt med 68 prosent, og det er både charter og rutefly som driver trenden.
– Flere charterleverandører har økt tilbudet sitt til Kroatia på bekostning av Tyrkia, sier Wolff Andresen.
For øvrig fortsetter cruise sin sterke vekst, og når nye toppnivåer denne sommeren. Økningen for Europa er 14 prosent, og hadde det vært regnet som reisemål ville cruise havnet som nummer ni på listen over sommerens mest populære.
– Flere har oppdaget cruise som et alternativ for sommer- og vinterferien, sier Wolff Andresen.
– Trenden forsterkes ytterligere av at flere vil maksimere opplevelsene på reisen. Sol og bad i kombinasjon med storbybesøk.
Innenfor den voksende cruisetrenden har også interessen for kortere reiser økt. To-tre netter i en storby, deretter fem netter på havet.
– Cruise berører også opplevelsestrenden, som gjør den særlig attraktiv, sier Wolff Andresen.
Andre høydepunkter fra rapporten om sommertrafikken
* Seks prosent økning i det totale antallet bestillinger
* Bestillingene til europeiske reisemål (unntatt Tyrkia) øker med 14 prosent
* Asia (inklusive Tyrkia) går tilbake fra 15 til 13 prosent av total trafikk
* Trafikken til Nord-Amerika går tilbake fra ti til seks prosent
* Tyrkia ned fra fjerde til 13. plass på topplisten over populære reisemål
* Til Malaysia har bestillingene økt med 170 prosent (dog fra små volumer)
* Langreisemål som Thailand og Grand Canaria fortsetter å vokse om sommeren
* Bulgaria øker med 28 prosent (alternativ til Tyrkia)
* I urolige tider reiser vi til ”trygge”, nærliggende steder, som København og Reykjavik
* Bytter ut dyre byer med billigere, som polske Gdansk og Krakow
Sommerfavoritter 2016
Sommerens mest populære reisemål. (Fjorårets plassering i parentes)
Land
- Spania (1)
- Hellas (2)
- Kroatia (7)
- Thailand ( 6)
- Italia (6)
- USA (3)
- Frankrike (8)
- Bulgaria (10)
- Tyrkia (4)
- Storbritannia (11)
Reisemål
- Mallorca (2)
- Kreta (1)
- Split (6)
- Bangkok (5)
- Rhodos (3)
- Alicante (9)
- Barcelona (8)
- Malaga (11)
- Gran Canaria (13)
- Roma (17)
Storbyer
- Barcelona (1)
- Roma (6)
- Nice (5)
- Reykjavik (11)
- London (7)
- København (13)
- Venezia (9)
- New York (2)
- Amsterdam (8)
- Milano (19)
Rutefly, reisemål
- Bangkok (1)
- Alicante (3)
- Split (6)
- Malaga (6)
- Barcelona (2)
- Nice (9)
- Dubrovnik (27)
- Reykjavik (14)
- Roma (15)
- London (12)
Fly, land
- Spania (1)
- Thailand (3)
- Kroatia (6)
- Italia (5)
- USA (3)
- Frankrike (4)
- Storbritannia (8)
- Tyskland (11)
- Hellas (9)
- Island (14)
Om undersøkelsen
Ticket Collection er en rapport om norske reisevaner og favorittreisemål. Den gjennomføres to ganger i året av Nordens største feriereisebyrå Ticket. I forkant analyseres sesongens nyheter, trender og topplister over de mest bestilte reisemål og land. Til grunn for rapporten ligger Tickets egen booking-statistikk, Tickets Respons Analyseundersøkelse, reiseselgernes observasjoner og løpende analyser.
Undersøkelsen har et riksrepresentativt utvalg med 1020 respondenter, menn og kvinner mellom 18 og 79 år.
Topplister og reisestatistikker på destinasjoner og land er basert på reelle bookinger hos Ticket frem til 20. mars, med avreise 1. juni til 30. september 2016.