Laren-Vonstett har i flere år jobbet operativt med markeds-strategier der sosiale medier (SoMe) har vært en integrert del av kommunikasjonen.
– Ingen lever av likes, man må velge mål før man velger kanal, sier hun.
Det siste året har hun i tillegg til jobben som informasjonsansvarlig i Ving studert sosiale medier på BI. Hun var i flere år også tett knyttet til Star Tours strategi-utvikling innenfor sosiale medier, og er blant dem som best kjenner reisebransjens fortrinn og muligheter på området.
Men også fallgruvene.
– Vi i reisebransjen har jo et fantastisk produkt, forklarer hun.
– Strender, palmer og drinker i solnedgang treffer rett i hjertet på den gjennomsnittlige brukeren av sosiale medier. En ting er at det handler om drømmene våre om de beste ukene i året, et annet moment er at dette er motiver vi selv gjerne deler fra egne ferier. Bildene passer altså perfekt inn i nyhetsstrømmen til de fleste av oss.
Det høres enkelt ut, men er det ikke. Mange tror SoMe i seg selv er et trylleformular, at bare man er dyktige i de enkelte kanaler – som Facebook, SnapChat og Twitter – så er det nok i seg selv.
Her mener Larsen-Vonstett mange glipper, ikke minst fordi SoMe som kanalbruk endrer seg såpass raskt at det som var greit for en måned siden i dag er utdatert.
– Å være flink i sosiale medier handler i 2016 om mye mer enn å ha flest følgere, og å få flere ”likes” enn konkurrentene, forklarer hun.
– Ingen bedrifter lever av Facebook-likes alene. For å lykkes i sosiale medier, og for å kunne kapitalisere på drømmer og flotte bilder må vi klare å flytte ”likes” til ”love”.
Å skape ”likes” og kommentarer er enkelt, for eksempel gjennom konkurranser med iPad eller ferier som premier, fortsetter hun.
– Kunsten er å skape gode relasjoner og ambassadører. Da blir det en utfordring når stadig flere flytter dialogen fra åpne nettverk til lukkede kanaler som Facebook Messenger og SnapChat, slik Bruce Martin sier.
De som lykkes best, uavhengig av bransje, vil være selskap som lytter til hva kunden prater om i de åpne kanalene, og som ser, omfavner og engasjerer kunder som kontakter selskapet direkte, for eksempel i kommentarfeltet på Facebook eller Instagram, sier Elisabeth Larsen-Vonstett.