Omsetningen på 75 milliarder kroner er en økning på 19,4 prosent målt mot 2016. Resultatet ble på nærmere 5,9 milliarder kroner.
– Aeroflots markante forbedring og høyere kabinfaktor ble understøttet av vekst og utvikling av virksomheten, en netto positiv valutaeffekt på kostnader og inntekter, samt en streng kontroll av driftskostnader takket være en høy grad av digitalisering, skriver selskapet i en pressemelding.
Gruppens passasjertrafikk økte med 10.3 prosent til 43.4 millioner passasjerer, som ifølge selskapet er et resultat av vedvarende høy etterspørsel etter innenlandske flyreiser, men også takket være lanseringen av nye internasjonale ruter, samt økt frekvens av flyreiser og en gradvis bedring i etterspørselen internasjonalt.
– Siste året har vi klart å gjøre betydelig fremgang, både operasjonelt og finansielt, og er på vei til å nå konsernets langsiktige strategiske mål, sier finansdirektør Shamil Kurmashov i Aeroflot.
– Styrket vekst i fjerde kvartal 2016 i tillegg til nye makroøkonomiske forbedringer gjør at vi har et optimistisk syn for 2017, konkluderer Kurmashov.
– Vi er også svært fornøyd med at vi med vår strategi som verdens yngste og mest moderne flyflåte kan fortsette samarbeidet med Manchester United, i kombinasjon med en offensiv satsting i Norden leverer et av selskapets beste resultater noensinne, sier Aeroflots salgssjef for regionen Skandinavia og Finland.
Noen nøkkeltall
* Økt kabinfaktor til 81,5 %
* 7,6 % økning i passasjertallene innenriks
* 14,1 % økning i passasjertallene utenriks
* 37 nye fly satt i trafikk i 2016