Internett er flittig brukt i planleggingen av norgesreiser fra utlandet, noe Innovasjon Norge tar mer og mer høyde for. Nå bekrefter også undersøkelsen de har fått utført at nettet er et viktig verktøy i forkant av reisen til Norge, og antallet søk på nettet er rekordartet.
– Undersøkelsen bekrefter at interessen for Norge øker, sier reiselivsdirektør i Innovasjon Norge Bente Bratland Holm.
Ifølge henne korresponderer listen av søkeord også de attraksjonene markedsførings-organet har fremmet i utlandet.
Interessen for Norge er særlig stor i Tyskland. Av de mer enn 5,8 millioner turisme-relaterte nettsøk om landet vårt sto tyskerne for nesten én million. Amerikanerne utgjorde 640 000 søk, som er en økning på 34 prosent fra tidligere år.
Omlag to millioner søk var naturrelaterte, 1 35 millioner knyttet til fjorder og isbreer, mens 450 000 var rettet mot nordlyset.
Søk etter ”luksus-turisme” i Norge økte med hele 614 prosent, til 11 140.