Det nye designet hjelper Up Norway med å levere et produkt som i enda større grad imøtekommer de spesifikke ønskene og preferansene hver reisende har. Slik kan de virkelig tilby helt unike reiseopplevelser, med skreddersydde reiseruter og anbefalinger.
– Up Norways formål er å gi en enda bedre opplevelse for reiser i Norge, og å kombinere autentisitet med komfort på en måte som gir opplevelser utenom det vanlige. Snøhetta representerer norske verdier og kultur bedre enn noen andre i designbransjen. De var en perfekt samarbeidspartner for denne prosessen. Vi har som mål å skreddersy opplevelser ved å tilby det beste Norge har å by på, og Snøhetta har gitt oss løsninger som vil optimalisere nettopp dette, forklarer Torunn Trondsvang, grunnlegger og administrerende direktør i Up Norway.
Minimal innvirkning – maksimal opplevelse
Det nye nettstedet har som mål å inspirere folk til å reise på en annen måte, og å muliggjøre en mer meningsfylt reise. Den formidler også kvalitetene ved sakte reiser, og en bevisst holdning til naturen og hvordan mennesker lever i harmoni med den.
– Det nye designet understreker virkelig Up Norways filosofi. Vi ønsker å fremheve den positive innvirkning reiser har på mennesker, samtidig som reisene vi kuraterer skal ha minst mulig påvirkning på naturen. Det er helt klart et behov for en bevisstgjøring om at alle handlinger påvirker miljøet. Derfor handlet designprosessen med Snøhetta i stor grad om å tydeliggjøre hvordan mennesker, steder og opplevelser kan endre perspektivene dine, og oppmuntre deg til å ta mer bærekraftige valg, sier Trondsvang.
Designgrep
Up Norway sin nye logo er bygget opp av to elementer – symbolet på Nordstjernen og ordmerket. Nordstjernen, Polaris, har blitt brukt til navigasjon i århundrer. Nordstjernen og Up Norway tjener på mange måter det samme formålet – å veilede mennesker trygt både i og mot nord.
Utvalget av foto kommuniserer spekteret av opplevelser Up Norway tilbyr. Som med resten av nettstedet, representerer bildene reisens tre dimensjoner – steder, opplevelser og mennesker. Norge er kjent for vakker natur, og det er et gjennomgående tema i den visuelle identiteten på nettstedet. De besøkende tas med på en reise inn i storslått, norsk natur for å gi en smakebit på hva man kan se frem til.
Videre spiller farger en viktig rolle og er hentet fra våre fire årstiders distinkte palett og tilpasset bildene for hver enkelt reise. Fargepaletten trekker de besøkende inn i opplevelsene og stedene Up Norway tilbyr, gjennom valører funnet i dypblå fjorder, nordlysnetter, klare brevann og ruvende fjell.
For å gi historiefortellingen en ekstra dimensjon, har Luis Mendo skapt en serie illustrasjoner som formidler essensen av norsk natur, i fargesetting, utsnitt og motiv. Mendos strek formidler Up Norway’s produkt på en levende og leken måte. Illustrasjonsmaneren understreker den personlige tilpasningen som ligger bak hver skreddersydd reise.
Typografien er kjernen i Up Norways kommunikasjon. Den skaper gjenkjennelighet og visuell ro ved å snakke med to distinkte visuelle stemmer. Skriftsnittet Diatype er informativ og formell, mens Arizona er emosjonell og virkningsfull. Begge skrifttypene er designet av Swiss Type Foundry Dinamo.
Ditt første møte med Norge
– I designprosessen har viktigheten av førsteinntrykket stått sentralt for både Snøhetta og Up Norway. Med det nye nettstedet og ny visuell identitet kan Up Norway gi kundene inspirasjon og en enda mer skreddersydd reise, fra A til Å, og den starter allerede med det første besøket på upnorway.com, sier Hedda Lilleng, Managing director i Snøhetta Design.