Dette skjer gjennom den såkalte Preclearance-avtalen mellom de to landene, som skal gjøre det enklere å reise mellom destinasjonene, ikke minst for næringslivet. Hvert år reiser mer enn 400 000 mennesker mellom Arlanda og USA.
I mai 2014 ble det klart at også Oslo lufthavn som én av ti flyplasser globalt skulle få muligheten til å etablere US Preclearance, som betyr at man gjør unna toll- og passkontroll på avreiseflyplassen før man går om bord i flyet til USA. Dermed regnes man som innlandspassasjer når man lander i USA, og unngår å bruke tid i immigrasjons- og passkontroll ved ankomst. Det viser seg nemlig ofte å være ganske tidkrevende.
Sverige blir det andre europeiske landet etter Irland (Dublin og Shannon) som får en slik avtale på plass.
Norge ligger med andre ord litt etter skjema i forhold til Sverige, som sist fredag ved innenriksminister Anders Ygeman og USAs ambassadør Azita Raji underskrev innreiseavtalen. Avtalen implementeres imidlertid ikke over natten. Prosessen vil fortsatt ta fra 12 til 18 måneder, og de første passasjerene som vil oppleve det nye preclearance-operasjonen må vente til tidligst i 2019.
Når Oslo Lufthavn blir en del av prosjektet er uklart.
– Oslo Lufthavn er fortsatt med i prosjektert om ”US Preclearance” i Norge, understreker kommunikasjonsrådgiver Lasse A. Vangstein i Avinor.
– Vi har fortsatt en tett og god dialog med amerikanerne om å få dette innført, og har kommet frem til et konsept som vi i fellesskap har troen på ved Oslo lufthavn.
Selve forhandlingene er for øvrig underlagt Samferdselsdepartementet.