– Reiselivet ble innlemmet i Innovasjon Norge i 2003 uten at det ble gjort noen særlige forberedelser, sier Kamfjord i et debattinnlegg i Dagens Næringsliv.
Kamfjord er i dag førstelektor ved Institutt for innovasjon og økonomisk organisering.
– Norge sto plutselig uten et selvstendig nasjonalt reiselivsorgan. Det kom som en overraskelse både for norske og utenlandske næringsaktører og turoperatører, fortsetter han i innlegget.
– De fleste slo seg til ro med at reiselivsavdelingen i Innovasjon Norge fungerte godt som et felles organ for norsk reiseliv. Frem til 2014 etablerte Innovasjon Norge og Visit Norway et markedsapparat det sto respekt av. Nyorganiseringen fra 2003 rommet også en stor mulighet.
Det kunne ifølge Kamfjord arbeides med analyse, utvikling og markedsføring under en samlet ledelse. Virkemiddelapparatets mange ordninger hadde i prinsippet mulighet til å bli benyttet mot felles mål.
Høsten 2014 ble Innovasjon Norge omorganisert igjen. Reiselivsavdelingen ble skyllet ut med badevannet, mener Kamfjord. Tilbake står bransjen med en hybrid av et nasjonalt reiselivsorgan.
– Nå mo vi slippe reiselivet fri. Alle de verste spådommene ved nyordningen fra 2003 har nå blitt virkelighet, sier Kamfjord, som i innlegget kommer mer tre grunner til at Norge trenger en selvstendig nasjonal reiselivsorganisasjon:
- Reiselivsavdelingen i Innovasjon Norge er blitt vingeklippet og stykket opp. Synergier mellom analyse, utvikling og markedsføring er blitt et spørsmål om ulike avdelingslederes gode vilje. Reiseliv er ikke representert i ledergruppen, som ikke lenger har reiselivskompetanse. Det betyr at vårt nasjonale reiselivsorgan er pakket ned i Innovasjon Norge uten reiselivskompetanse eller synlighet på ledernivå.
- Reiseliv er en fremtidig vekstnæring for Norge – en næring som tar hele landet i bruk. Potensialet er stort, veksten er god og det behøves målrettet kraft fra alle aktører – næringsaktører og offentlige organer på alle nivåer. Det må finnes en synlig vilje til å utvikle reiseliv – ikke en utvendig betraktning om at en næring er en næring, og en merkevare en merkevare.
- Vi må legge bedre til rette for at de store «børsaktørene» og de mange små opplevelses-leverandørene sammen gjennom et bedre samarbeid utvikler det utrolige produktet vi har. Da vil reiseliv kunne spille en enda viktigere rolle for norsk næringsliv.