Det er Up Norway som lanserer konseptet.
– A Taste of Local Secrets er en unik opplevelse av Oslo og Oslo-regionen, rettet mot såkalte foodies, matinteresserte og kvalitetsorienterte reisende fra hele verden, sier gründer og administrerende direktør i Up Norway, Torunn Tronsvang.
Markedet for denne type matturisme er sterkt voksende, og en av de mest markante trendene i internasjonalt reiseliv.
– Det er på tide at Norge lykkes i nå frem med de unike kontrastene vi kan tilby mellom by og natur, fjord og skog, nordisk gastronomi og lokalmatkultur. Her er det et stort potensial i norsk reiseliv som ikke er tatt ut. Mange reisende er svært interesserte i mat, men sliter med å finne de riktige opplevelsene i Norge, sier Tronsvang.
Det nye reisekonseptet til Up Norway bygger på det særnorske «Blåtur»-fenomenet, der reisende gis valget mellom en overraskelsesopplevelse på åtte eller 24-timer. En digital reiseguide leder deg gjennom opplevelsen. Turistene ledes bort fra de tradisjonelle opplevelsene, og tas med på en unik reise gjennom Oslo som ofte kun de lokale kjenner til. Overraskelsesopplevelsene vil inneholde alt fra lokalmatproduksjon, ølsmaking på mikrobryggerier, piknik på Sørenga og kaffekurs med en av byens ledende baristaer.
– Dette blir forundringspakker som vil fokusere på kvalitet. Norge er en unik destinasjon som fortjener unike turister, mener Tronsvang, som fortsetter:
– Det er for mye fokus på pris og for lite på kvalitetsopplevelser i reiselivsnæringen i dag. Hele vårt konsept handler om å skape mer kvalitetsturisme i Norge – og få frem de unike og særnorske opplevelsene. «A taste of local secrets» er et godt eksempel på det, sier Tronsvang.