Henningsvær, med sine beskjedne 500 innbyggere, har likevel utviklet seg til å bli et av Lofotens mest omtalte og attraktive reisemål. Nå står det autentiske fiskeværet på spissen av Austvågøya klart til å ønske gjester velkommen til et av Norges mest spektakulære hoteller.
I nær fremtid vil de første gjestene flytte inn på Henningsvær Bryggehotell. Hotellet blir det nyeste i Classic Norway Hotels-kjeden, og det eierne av det luksuriøse konsepthotellet har som mål at det skal bli en destinasjon i seg selv.
Bygget for historiebøkene
Dette blir et helt nytt hotellkompleks på et designet kaiområde med totalt åtte unike bygninger. Det hele er inspirert av gammel arkitektur og lokal byggeskikk.
– Å bevare miljøet og kulturarven har vært sentralt i utviklingen av konseptet for det nye Henningsvær Bryggehotell, sier merkevare- og konseptutvikler Kari Hasselknippe i Hasselknippe Consulting.
Selskapet samarbeider med Classic Norway Hotels for å utvikle hotellkonsepter i et ekspanderende norsk og internasjonalt marked.
Elementer som design, lokale opplevelser, helse, velvære, bærekraft og teknologi legges inn i konseptet «The art of Northern and Modern Hospitality».
– Enkelte hoteller tilpasser seg ikke bare en merkevarestandard, men bruker design for å differensiere seg og fortelle sin unike historie. Henningsvær Bryggehotell er et slikt sted, der design er en vesentlig del av opplevelsen og historiefortellingen. Hotellet tar aktivt i bruk naturens kraft og ro, og i omgivelsene føles det helt naturlig å senke skuldrene. Her oppfordres besøkende til å bruke sansene aktivt og virkelig være til stede, i ett med naturkreftene. I tillegg legger hotellet til rette for at gjestene selv kan være med på å forme både historien og fortellingen, forteller Hasselknippe.
Stjerneopplevelser
Det eksklusive Bryggehotellet skiller seg fra det tradisjonelle femstjernerskonseptet. Under ledelse av direktør Magnus Kalvøy forsikrer Classic Norway Hotels at hotellet vil levere stjerneopplevelser som er helt unike.
Store utendørsopplevelser og interaksjoner med høyt kvalifiserte medarbeidere vil sikre at oppholdet blir kontrastfylt og ekstraordinært gjennom hele besøket. Lofoten er kjent over hele verden for sin vakre, rå og imponerende natur, som under midnattsola eller nordlyset skaper uforglemmelige øyeblikk.
Henningsvær Bryggehotell streber etter å oppfylle ønskene til de som søker etter evigvarende opplevelser og minner fra det vakreste og barskeste av Nord-Norge.
Haute couture i praksis
– Når gjestene kommer trygt inn etter dagens eventyr, enten av det barske slaget til fjells eller sjøs, eller en rusletur med galleri- og bakeribesøket, skal de føle seg omfavnet av velvære og gjestfrihet ved bryggekanten.
Henningsvær Bryggehotell som retter seg mot et kvalitetsbevisst hotellpublikum vil gi gjestene muligheten til å trekke seg tilbake i store, komfortable hotellrom og suiter mens de lader opp til kveldens store mat- og drikkeopplevelser enten det er på rommet, utendørs eller i restauranten, sier Thilde Rosén-Lystrup, senior interiørarkitekt hos Metropolis arkitektur & design.
Bare det å være her, alene eller sammen med andre, uten forstyrrelser, med naturens kraft tett på, uansett årstid, vil være en opplevelse de færreste har hatt før.
– For oss er dette haute couture i praksis. Hotelldesignet er tilpasset den individuelle gjesten som stiller svært høye krav på vegne av sine gjester, forklarer Thilde Rosén-Lystrup.
– Vi har valgt å bruke naturmaterialene ull, skinn og tre kombinert med riktig belysning, for å gi gjestene den gode følelsen man kun får i en eksklusiv rorbu eller et magisk vakkert naust.Samtidig som gjestene er omgitt av havet og naturens krefter, har de det lunt, trygt og varmt inne – enten de nyter tiden på rommet, i loungen, i baren eller ved et hyggelig bord i den intime restauranten. Opplevelsen av å være tett på elementene og samtidig ha kommet trygt hjem etter dagens aktiviteter er atmosfæren, det vi har lagt vekt på, i samarbeid med Classic Norway Hotels. Hotellet vil legge til rette for en personlig tilpasning av aktiviteter og avslapning, der hver gjest kan velge sitt eget eventyr, sier Rosén-Lystrup.
Åpner i sommer
Og etter en intens byggeperiode nærmer vi oss en ny turistsesong med et stort antall sommergjester som strømmer til Lofoten.
– Vi er i rute og planlegger å åpne det nye Henningsvær Bryggehotell i sommer. Her vil 39 hotellrom og suiter, med størrelser fra 24 til 120 m2, være klare til å gi gjestene muligheten til å koble helt av. På Henningsvær Bryggehotell skal vi gi gjestene eksklusive opplevelser, samtidig som vi forplikter oss til å bevare fiskerlandsbyens arv og utvikle en spennende ny, og fortsatt levende, destinasjon for fastboende, fiskere, handelsfolk, og besøkende fra inn- og utland, sier administrerende direktør i Classic Norway Hotels, Stephen Meinich-Bache.