At SIA nå ikke lenger skal operere sin A380 er et betydelig tilbakeslag for flyets produsent Airbus. Gigantflyene ble for noen år siden lansert med brask og bram, og Singapore var den første kunden som satte en A380-maskin i operasjon.
Leasing-avtalen for dobbelt-dekkeren går ut neste år, og ledelsen i flyselskapet besluttet altså nylig ikke å benytte seg av den.
SIAs opprinnelige plan var i første omgang å lease fem A380-maskiner i ti år.
– Leasing-avtalen for det første flyet, som går ut i oktober neste år, ønsker vi slik det er nå ikke å forlenge. Hva som skal skje med de andre fire vet vi ikke helt ennå, forklarer en talsmann for Singapore Airlines.
De andre Airbus-maskinene skulle leveres i løpet av andre halvår neste år, noe som nå altså er uklart. Produksjonsmålet Airbus opprinnelige hadde satt for produksjonen av A380-maskinene er mer enn halvert, noe som forteller sitt om den lunkne holdningen i et marked som mer og mer konsentrerer seg om mindre, mer bensingjerrige alternativer.