Raimi har jobbet i Singapore Airlines siden 2013 – sist med base i India. Den nye direktøren ser frem til å styrke flyselskapets posisjon i Norge, Sverige, Danmark og Finland i tett samarbeid med sitt nordiske team.
København har vært basen for Singapore Airlines nordiske hovedkvarter i 44 år. Regionen spiller en viktig rolle i flyselskapets store globale rutenettverk, noe som sommerens lansering av nye avganger til Roma er et godt bevis på.
– Covid-19 stanset alle flyvninger en kort stund, men heldigvis beveger flytrafikken seg gradvis ut av skyggen av pandemien. Singapore Airlines har store ambisjoner for det nordiske markedet, og de har ikke endret seg. Tvert i mot. Det er spennende tider vi står overfor med både gjenåpninger og åpninger av ruter og destinasjoner, og jeg setter allerede stor pris på samarbeidet med vårt utmerkede nordiske team, sier Raimi, som også trekker fram bærekraft som et viktig strategisk satsningsområde for flyselskapet.
CO2-nøytrale innen 2050
– Singapore Airlines har som mål å være CO2-nøytrale innen 2050. Et mål vi har søkelys på hver eneste dag. Ikke engang under Covid-19-pandemien ga vi slipp på miljøagendaen. Målet om CO2-nøytralitet er en viktig sak både for våre kunder og ansatte. Det er et løfte vi har gitt.
Den nye direktørens overordnede mål er å styrke Singapore Airlines allerede solide posisjon i det nordiske markedet, og han legger ikke skjul på at de mange prisene og anerkjennelsene som flyselskapet har vunnet både motiverer og forplikter:
– Uansett hvilken flyreise, rute og reiselengde våre kunder velger, så skal det å reise med Singapore Airlines være noe helt spesielt. Vår service om bord har flere år på rad blitt kåret til verdens beste. Fremover må vi fortsette utviklingen, og å ta både service og sikkerhet til nye høyder.
#SIAcares – fokus på helse og sikkerhet
Pandemien har ytterligere endret viktigheten av sikkerhet om bord. Derfor lanserte Singapore Airlines initiativet #SIAcares. Et initiativ med fokus på helse, sikkerhet og sunnhet om bord. Initiativet har ført til at flyselskapet har vunnet flere priser – bl.a. Skytrax 5-stjerners Covid-19-vurdering.
– Sikkerhet er vår høyeste prioritet, og jeg er stolt over de solide og fremtidsrettede initiativene som Singapore Airlines har utviklet – også på den digitale fronten. Vi prøver hele tiden å forbedre oss, optimalisere og levere det beste vi kan i vårt daglige arbeid. For meg betyr det fokus på videreutviklingen av det nordiske markedet. En oppgave jeg ser frem til, avslutter Raimi.
Den nye Norden-sjefen er også fornøyd med at Singapore Airlines nettopp har sendt de første passasjerene med flyselskapets «Vaccinated Travel Lane (VTL)-avganger» fra Kastrup. VTL-ordningen er en del av Singapores gradvise gjenåpning. En ordning som gjør det mulig å reise til Singapore uten karantenekrav. Den første VTL-flyvningen fra København til Singapore var 21. oktober i år.
Om Muhammad Raimi
Rami begynte i Singapore Airlines i 2013. Han har en master i finansiell matematikk fra London School of Economics and Political Science. I tillegg har han en bachelorgrad i matematikk (First Class Hounours) fra University of Manchester.
Raimi har hatt flere stillinger for Singapore Airlines – både i Singapore og i utlandet – inkludert en stilling som Network Planning Analyst og Regional Marketing Manager for West Asia & Africa og Manager for South India med base i Chennai.