– Sentral beliggenhet er en selvfølge for mange, spesielt om de skal på storbyferie. Imidlertid har viktigheten av dette gått tilbake og muligheter for utflukter har overtatt, sier Ellen Wolff Andresen, markedssjef i Ticket, som står bak Sifo-undersøkelsen som avslører norske preferanser i reisemarkedet.
– Stadig flere ønsker å oppleve mer på ferien. Selv på sol- og badeferier er utflukter og andre aktiviteter på reisemålet populært og noe man gjerne kombinerer med deilige late dager, sier Wolff Andresen.
Bra natteliv på feriestedet eller at hotellet har en velrennomert restaurant spiller minst rolle, mens hotellstandard og gratis wifi på hotellet har blitt mindre viktig.
Ved spørsmål om å oppgi de tre viktigste faktorene ved valg av reisemål oppga 39 prosent sentral beliggenhet. At hotellet lå nære stranden kommer på andreplass med 27 prosent, mens utfluktsmuligheter inntar tredjeplassen med 26 prosent.
I forrige Sifo-undersøkelse som Ticket gjennomført høsten 2017 svarte hele 66 prosent at geografisk beliggenhet var viktigst – en nedgang på 27 prosent på bare seks måneder.
Viktigheten av gratis wifi har også gått betydelig tilbake det siste halve året. I høst svarte 28 prosent at gratis wifi var blant de viktigste faktorene ved valg av bosted når man reiser utenlands, mens i den siste undersøkelsen (februar 2018) så var det bare 15 prosent som oppga det samme.
Nedgangen beror antakelig en stor del på folks bevissthet på at kostnadene for roaming i Europa er omtrent som hjemme, noe som gjør at man i større utstrekning bruker sitt eget mobilabonnement til å surfe også i utlandet.
Hva er viktigst når du velger feriested/bosted på din utenlandsreise sommeren 2018?
Sentralt beliggende bosted (39 prosent)
Hotell nær stranden (27)
Utfluktsmuligheter (26)
Bosted med høy standard (25)
Tilgang til basseng (20
Gratis wifi (15)
Barnevennlig hotell (9)
Bra shoppingmuligheter (8)
Barnefritt hotell (5)
Treningsmuligheter (5)
Bra natteliv på feriestedet (3)
God restaurant på hotellet (3)
Annet (25)
Vet ikke (1)
Kilde: Ticket Sifo-undersøkelse, gjennomført 15. – 26. februar 2018