Hotellene skal markedsføres under sitt eget navn med tillegget «by Scandic». Det første hotellet blir Stockholms-hotellet Grand Central by Scandic (bildet).
Med de nye hotellene vil Scandic møte etterspørselen hos reisende som søker de mer unike hotellopplevelsene.
Signaturhotellene vil preges av sin unike historie og karakter, samt være utformet som tydelige sosiale møteplasser.
Det første hotellet i kolleksjonen er nåværende Scandic Grand Central i Stockholm, som den 1. februar 2016 omprofileres til Grand Central by Scandic. Selskapets store hotellsatsning i PUB-huset i Stockholm, Haymarket, vil også bli et av signaturhotellene når det åpnes våren 2016.
Scandic planlegger å øke med flere signaturhoteller i kolleksjonen, med en håndfull hoteller i Norden de neste årene. Dette skal gjøres både gjennom omprofilering av eksisterende hoteller og nyetableringer.
– Vårt gode kundetilbud er allerede attraktivt for både nordiske og internasjonale gjester på privat- eller jobbreise. Dette bekreftes av våre kundeundersøkelser og høye andel av gjester som kommer tilbake til våre hoteller. Ved å lansere en kolleksjon signaturhoteller, realiserer vi hotellenes fulle potensial med tanke på kundetilbud og lønnsomhet, sier Frank Fiskers, konsernsjef for Scandic Hotels.
Hotellkonseptet, HTL, som i dag driver fire hoteller i Stockholm og Oslo, kommer samtidig til å knyttes nærmere Scandics varemerke og bytte navn til HTL by Scandic i begynnelsen av 2016. Administrerende direktør i Scandic Norge, Svein Arild Steen-Mevold mener det blir et stort løft både for HTL og Scandic.
– HTL-hotellene får nå tilgang til en mye større distribusjon som vi har bygget opp gjennom 50 år. Scandic kan med dette tilby en enda mer komplett pakke jeg tror gjestene vil sette pris på, sier Steen-Mevold.