Som en del av Saudi Tourism Authority (STA) sin strategi om å styrke både tilstedeværelse og engasjement i turist- og reisebransjen i de fire nordiske land, åpner turistkontoret et kontor i Danmark. Turistrådet har representasjonskontorer i 14 markeder og arbeider i 30 land med mål om å nå flere med sine aktiviteter.
– Hos STA arbeider vi med å utvide vår globale tilstedeværelse og investerer i markeder som vil være viktige for oss i fremtiden. Vi bygger et globalt team av fagfolk som vil være med på å sette fokus på Saudi-Arabias mangfoldighet innen kulturelle eventyr, kulturarv i verdensklasse og autentisk arabisk gjestfrihet, sier Fahd Hamadaddin, direktør for Saudi Tourism Authority.
Det nordiske kontoret vil være ansvarlig for marketing-aktiviteter målrettet både mot reisebransjen og forbrukere i de fire nordiske land. Aktivitetene skal skape oppmerksomhet omkring og utvikle Saudi – Arabias turistprodukt i tett samarbeide med turoperatører, reisebyråer og andre interessenter i bransjen, i tråd med STAs strategi og oppdrag.
Det nordiske representasjonskontoret er opprettet i samarbeid med PR-byrået United Spirit Nordic.
– Vi har allerede startet arbeidet i den nordiske reisebransjen, og responsen har vært meget positiv. Vi er aktive i muligheter for investeringer sammen med samarbeidspartnere, som kan se potensiale i å legge til Saudi-Arabia som en ny og spennende destinasjon i porteføljen, forklarer Nimit Amin, direktør for Nord-Europa, Saudi Tourism Authority
Ifølge World Travel and Tourism Council har Saudi Arabia etablert seg som destinasjonen med størst vekst i verden siden man åpnet for internasjonal turisme i 2019. Selv på tross av den globale nedstengningen av turismen i forbindelse med Corona-pandemien, fortsatte STA med å forberede destinasjonen på å vende tilbake til en normalitet.
Blant annet lanserte STA i 2020 en innenlands turistkampanje, hvor besøksforbruket økte med 30 prosent mellom juni og september på tvers av de destinasjonene kampanjen var målrettet mot, sammenlignet med samme periode sist år.
I begynnelsen av 2021 lanserte turistkontoret en internasjonal brand awareness-kampanje, som strekker seg over 26 land og 13 språk. Kampanjen omfatter utendørsreklamer, TV-reklamer og digital annonsering.
– Saudi er en skattekiste med ikoniske steder som reisende kan oppleve når verden åpner opp, og vi er klare til å ønske besøkende fra hele verden velkommen. Vi investerer i brand awareness-kampanjer og utvider nettverket vårt med lokale kontorer nå, så er vi klare til å utvide vår globale rekkevidde og innlemme nye måter både å tenke og arbeide på, sier Fahd Hamidaddin.
For å støtte både internasjonal og innenlands turisme vil STA introdusere en digital plattform; Saudi Expert. Den gir partnere tilgang til data, innsikt, destinasjonsinformasjon og kreative elementer som kan brukes i markedsføringen av destinasjonen.
Den nye plattformen skal sikre at DMC er, turoperatører og andre interessenter skal få en enkel og hurtig tilgang til den informasjon de behøver for å markedsføre Saudi-Arabia.
– Turistnæringen må være forandringsparat og kunne reagere på uventede endringer i samfunnet. En smidighet forutsetter at det er konstant flyt av oppdatert informasjon, og vårt mål er at informasjonen når våre partnere så snart vi får den selv. Vi arbeider raskt med å hjelpe våre partnere til å presentere det autentiske Arabia til flere mennesker en noensinne tidligere, sier Fahd Hamidaddin.
Om Saudi Tourism Authority
Saudi Tourism Authority (STA) ble grunnlagt i juni 2020 for å markedsføre Saudi-Arabia ut i verden og utvikle destinasjonens turistprodukt. Turistrådet arbeider for å promotere Saudi-Arabias turistbrand både lokalt og internasjonalt, og vil blant annet holde og delta i forskjellige events i reisebransjen.