I oktober tar over 8000 SAS-ansatte i luften og på bakken i bruk en oppdatert uniform – en uniform i elegant, moderne og skandinavisk design som er i tråd med SAS’ visuelle identitet «blue on blue».
Den 18. oktober bærer SAS’ piloter, kabinansatte og bakkepersonale en oppdatert uniform i SAS-blå farger. Den oppdaterte uniformen er i et sporty, skandinavisk og stilig design. Designet er i tråd med SAS’ visuelle identitet «blue on blue», som kundene kjenner fra SAS’ kommersielle aktiviteter og produkter.
– I et års tid har vi hatt stort fokus på SAS’ visuelle uttrykk. Derfor har vi arbeidet med alt fra logo, skrift og farger til materialer. I arbeidet med vår visuelle identitet har det vært viktig for oss at det er visuell sammenheng og likhet i alle våre touchpoints. Uniformene er et viktig og sentralt element i møtet med våre kunder. De er et perfekt bilde på SAS’ visuelle oppdatering, sier Pi Åhnberg, Brand Manager i SAS.
Uniformen skal styrke SAS’ synlighet og SAS’ varemerke. Den skal også være behagelig å arbeide i. Derfor har noen av nøkkelordene i arbeidet med den oppdaterte uniformen vært gjenkjennelighet, skandinavisk og stilren.
– Med den oppdaterte uniformen blir vi mer synlige, vi kommer til å skille oss ut i mengden, og våre kunder vil lett kunne se at det er en SAS-uniform. Samtidig har det vært viktig at uniformen er tilpasset medarbeidernes arbeidsdag og er behagelig å arbeide i, sier Pi Åhnberg.
Uniformene er utarbeidet av Ted Bernhardtz i nært samarbeid med SAS’ uniformerte medarbeidere og merkevareavdelingen. Ted Bernhardtz er en Göteborg-basert designvirksomhet med stor erfaring innenfor design, tekstil og fremstilling av både egne kolleksjoner og uniformer til store virksomheter. Den oppdaterte uniformen er utprøvd av uniformerte SAS-ansatte som har kommet frem til materiale, passform og kvalitet i samarbeid med SAS’ varemerkeavdeling og Ted Bernhardtz.
Uniformsartiklene i SAS’ oppdaterte uniformsgarderobe har mange kombinasjonsmuligheter tilpasset vind, vær og personlig stil. Den nye uniformsgarderoben består blant annet av nye elementer i form av en pologenser og poncho.
Som et viktig ledd i den oppdaterte uniformen har SAS inngått et unikt samarbeid med den svenske stoffdesigneren Amandah Andersson, som står bak merket AMA AWE og har designet et sjal utelukkende for SAS. Sjalet har en blå på blå bunn, og det grafiske designet i sand er Amandah Anderssons fortolkning av Skandinavia sett fra luften. Ser man nøye etter, skjuler det grafiske trykket ordet «SAS».
– Det var mange detaljer å ta høyde for da jeg fikk tilbudet om å skape et design som passet til SAS’ varemerke og look, og som samtidig ikke gikk på kompromiss med mitt eget kunstneriske uttrykk. Min første tanke var å la bildet av Skandinavia sett ovenfra, slik man ser det når man sitter og ser ut av vinduet i flyet, være inspirasjon til mitt design. Jeg har arbeidet med den tanken gjennom hele prosessen, og jeg tror at resultatet er et meget fint møte mellom SAS’ profil og meg som designer, sier Amandah Andersson, designeren AME AWE.
Arbeidet med den oppdaterte uniformen har tatt halvannet år, og det er produsert 90 995 uniformsartikler til de cirka 8000 SAS-ansatte. Den 18. oktober bærer samtlige den nye, oppdaterte uniformen.
Sist SAS fikk ny uniform var i 1999. Da besto «SAS uniform design team» av Christopher Bjercke, Norge, Susanne Levring Rützov, Danmark og Pernilla Forsman, Sverige.