72 prosent av alle nordmenn har planer om å reise bort enten i høstferien eller i en eller flere helger i høst. Det viser en gallupundersøkelse som TNS Gallup har gjennomført blant 1114 nordmenn over 18 år på oppdrag for NHO Reiseliv.
– Sosiale medier er en gavepakke til reiselivet. Det motiverer bedriftene til å hele tiden stå på for å gi gjestene de beste opplevelsene. Når gjester så deler positive opplevelser, er det den mest troverdige formen for reklame som finnes, sier NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.
Undersøkelsen viser at Snapchat er den aller mest foretrukne kanalen for nordmenn i alderen 18-29 år, tett etterfulgt av Instagram. Facebook brukes i størst grad av nordmenn i aldersgruppen 30-44 år. Facebook er også mest populært blant nordmenn i aldersgruppene 45-59 og 60 +.
De som har tenkt seg på ferie i høst, er også spurt om de har tenkt å dele sine høstopplevelser på sosiale medier.
Slik svarte de:
Ja, Facebook: 28 prosent
Ja, Snapchat: 20 prosent
Ja, Instagram: 17 prosent
Ja, blogg: 1 prosent
Ja, Foursquare: 0 prosent
Ja, Twitter: 0 prosent
Nei, ingen av disse: 41 prosent
Vet ikke: 17 prosent