Tilbudet er satt frem i et brev til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
– Det er synd om de store investeringene ikke kan komme til nytte for norsk luftfart fremover, sier styreleder i Rygge Sivile lufthavn, Svein Hurlen, til avisen Aftenposten.
Bakgrunnen er at den sivile flyplassdriften opphører 30. oktober, etter at flyplassens hovedkunde Ryanair avvikler det meste av rutetrafikken.
Ryanairs exit skjer som følge av innføringen av den omstridte flypassasjeravgiften, og gjør videre flyplassdrift ulønnsom.
Når rutetrafikken opphører blir terminalanlegget stengt. Kun den militære flydriften blir tilbake, men den har ikke behov for de sivile fasilitetene.
For å sikre fremtidig bruk av Rygge ber man nå staten om å overta anlegget.
– Det er mulig å tenke seg annen bruk av anlegget, som i forbindelse med messer eller som kjøpesenter, men alle forstår at den mest fornuftige bruken vil være å bygge videre på den flyplass-strukturen som allerede ligger der, sier Hurlen til Aftenposten.
Her tenker man at Rygge kan fungere som avlastningsflyplass for Oslo Lufthavn inntil en eventuell tredje rullebane blir bygget, og som beredskapslufthavn ved akutte trafikkforstyrrelser. En tredje funksjon mener Hurlen kan være at anlegget blir et tilbud til lavprisselskaper som flyr over Oslo Lufthavn.
En mulig statlig overtakelse har også tidligere vært foreslått, noe Avinor da avviste.
Et svar fra Samferdselsdepartementet vil ventelig være klart mot slutten av uken, opplyser seniorrådgiver i departementet, Edvard Andersen.